Acvaplanarea

Stiati ca ...?
  • frecarea dintre anvelope si partea carosabila, numita aderenta, este cea care asigura tractiunea si manevrabilitatea unui autovehicul?

  • pentru pastrarea aderentei pe timp ploios, anvelopele de vara sunt prevazute cu canale longitudinale ample care au rolul de a elimina apa?

  • o anvelopa in stare buna evacuează cca. 10 litri de apa intr-un interval de timp de 7 secunde?

  • acvaplanarea reprezinta pierderea aderentei ca urmare a depasirii capacitatii de evacuare a apei de catre anvelope, situatie in care intre acestea si carosabil se interpune o pelicula de apa?

  • acvaplanarea are ca efect pierderea capacitatii de control asupra autovehiculului, care se comporta aidoma alunecarii necontrolate pe gheata?

  • aparitia fenomenului de acvaplanare depinde de starea si uzura anvelopelor, viteza de deplasare si grosimea acumularilor de apa?

  • anvelopele uzate vor acvaplana mai usor decat anvelopele noi, avand o capacitate mai mica de evacuare a apei?

  • o anvelopa de vara, noua (cu adancimea profilului de 8 mm), la viteza de 125km/h are un nivel de aderenta de 47%, in timp ce o anvelopa similara uzata pe jumatate (cu profil adanc de 4 mm), la aceeasi viteza, are un nivel de aderenta de doar 11% ?

  • presiunea scazuta de umflare a anvelopelor favorizeaza aparitia prematura a acvaplanarii intrucat in aceasta situatie anvelopa ruleaza mai mult pe flancuri, impiedicand evacuarea laterala la apei?

  • un criteriu important al nivelului de performanta al anvelopelor noi este nivelul de aderenta al acestora la carosabilul umed, indicat pe euroetichete prin clase de la A la G?

  • la viteza de 80 km/h, un autovehicul echipat cu anvelope din clasa A va avea un spatiu de oprire cu pana la 18 m mai mic decat un similar dotat cu anvelope din clasa G?

  • in cazul vehiculelor combinate, semiremorcile neincarcate au tendinta de a intra mai usor in acvaplanare din cauza distributiei neuniforme a greutatii?

  • riscul de aparitie a acvaplanarii creste semnificativ la rulajul cu viteze de peste 70 km/h?

  • acvaplanarea poate surveni la viteze moderate si in cazul unor simple baltiri, fara adancime semnificativa dar care au suprafata mare?

  • pentru a reduce riscul de aparitie a acvaplanarii, drumurile cu regim ridicat de viteza au tipul si profilul suprafetei carosabile concepute pentru a favoriza drenajul (suprafata rugoasa cu inclinare transversala mai pronuntata)?

  • puteti preveni aparitia acvaplanarii:

    • folosind anvelope sigure, de clasa superioara, fara uzuri, umflate corespunzator indicatiilor constructorului autovehiculului;
    • ruland cu viteza redusa, adaptata permanent conditiilor meteo concrete;
    • renuntand la folosirea sistemelor de tip „cruise control” pe timp ploios;
    • calcand pe „urmele” autovehiculelor care ruleaza in fata;
    • pastrand o distanta de siguranta mai mare decat in mod uzual, fata de autovehiculul care va precede;
    • anticipand pericolul de acvaplanare atunci cand masinile din fata ta arunca brusc mai multa apa.
  • in caz de acvaplanare este esential sa:

    • va pastrati calmul;
    • tineti volanul ferm, privind inainte;
    • nu incercati sa franati sau sa virati;
    • ridicati piciorul de pe pedala de acceleratie pentru a reduce viteza si a recapata astfel aderenta;
    • incepeti sa actionati comenzile (frana si volanul) progresiv, numai dupa recapatarea aderentei.
2019-01-22T10:47:45+00:00 31 octombrie 2018|La drum, La volan, Uncategorized|