frecarea dintre anvelope si partea carosabila, numita aderenta, este cea care asigura tractiunea si manevrabilitatea unui autovehicul?
pentru pastrarea aderentei pe timp ploios, anvelopele de vara sunt prevazute cu canale longitudinale ample care au rolul de a elimina apa?
o anvelopa in stare buna evacuează cca. 10 litri de apa intr-un interval de timp de 7 secunde?
acvaplanarea reprezinta pierderea aderentei ca urmare a depasirii capacitatii de evacuare a apei de catre anvelope, situatie in care intre acestea si carosabil se interpune o pelicula de apa?
acvaplanarea are ca efect pierderea capacitatii de control asupra autovehiculului, care se comporta aidoma alunecarii necontrolate pe gheata?
aparitia fenomenului de acvaplanare depinde de starea si uzura anvelopelor, viteza de deplasare si grosimea acumularilor de apa?
anvelopele uzate vor acvaplana mai usor decat anvelopele noi, avand o capacitate mai mica de evacuare a apei?
o anvelopa de vara, noua (cu adancimea profilului de 8 mm), la viteza de 125km/h are un nivel de aderenta de 47%, in timp ce o anvelopa similara uzata pe jumatate (cu profil adanc de 4 mm), la aceeasi viteza, are un nivel de aderenta de doar 11% ?
presiunea scazuta de umflare a anvelopelor favorizeaza aparitia prematura a acvaplanarii intrucat in aceasta situatie anvelopa ruleaza mai mult pe flancuri, impiedicand evacuarea laterala la apei?
un criteriu important al nivelului de performanta al anvelopelor noi este nivelul de aderenta al acestora la carosabilul umed, indicat pe euroetichete prin clase de la A la G?
la viteza de 80 km/h, un autovehicul echipat cu anvelope din clasa A va avea un spatiu de oprire cu pana la 18 m mai mic decat un similar dotat cu anvelope din clasa G?
in cazul vehiculelor combinate, semiremorcile neincarcate au tendinta de a intra mai usor in acvaplanare din cauza distributiei neuniforme a greutatii?
riscul de aparitie a acvaplanarii creste semnificativ la rulajul cu viteze de peste 70 km/h?
acvaplanarea poate surveni la viteze moderate si in cazul unor simple baltiri, fara adancime semnificativa dar care au suprafata mare?
pentru a reduce riscul de aparitie a acvaplanarii, drumurile cu regim ridicat de viteza au tipul si profilul suprafetei carosabile concepute pentru a favoriza drenajul (suprafata rugoasa cu inclinare transversala mai pronuntata)?
puteti preveni aparitia acvaplanarii:
- folosind anvelope sigure, de clasa superioara, fara uzuri, umflate corespunzator indicatiilor constructorului autovehiculului;
- ruland cu viteza redusa, adaptata permanent conditiilor meteo concrete;
- renuntand la folosirea sistemelor de tip „cruise control” pe timp ploios;
- calcand pe „urmele” autovehiculelor care ruleaza in fata;
- pastrand o distanta de siguranta mai mare decat in mod uzual, fata de autovehiculul care va precede;
- anticipand pericolul de acvaplanare atunci cand masinile din fata ta arunca brusc mai multa apa.
in caz de acvaplanare este esential sa:
- va pastrati calmul;
- tineti volanul ferm, privind inainte;
- nu incercati sa franati sau sa virati;
- ridicati piciorul de pe pedala de acceleratie pentru a reduce viteza si a recapata astfel aderenta;
- incepeti sa actionati comenzile (frana si volanul) progresiv, numai dupa recapatarea aderentei.
Acvaplanarea
Stiati ca ...?