Acvaplanarea

Știați că ...?
  • frecarea dintre anvelope și partea carosabilă, numită aderență, este cea care asigură tracțiunea și manevrabilitatea unui autovehicul?

  • pentru păstrarea aderenței pe timp ploios, anvelopele de vară sunt prevăzute cu canale longitudinale ample care au rolul de a elimina apa?

  • o anvelopă în stare bună evacuează cca. 10 litri de apă într-un interval de timp de 7 secunde?

  • acvaplanarea reprezintă pierderea aderenței ca urmare a depășirii capacității de evacuare a apei de către anvelope, situație în care între acestea și carosabil se interpune o peliculă de apă?

  • acvaplanarea are ca efect pierderea capacității de control asupra autovehiculului, care se comportă aidoma alunecării necontrolate pe gheață?

  • apariția fenomenului de acvaplanare depinde de starea și uzura anvelopelor, viteza de deplasare și grosimea acumulărilor de apă?

  • anvelopele uzate vor acvaplana mai ușor decăt anvelopele noi, având o capacitate mai mică de evacuare a apei?

  • o anvelopă de vară, nouă (cu adâncimea profilului de 8 mm), la viteza de 125km/h are un nivel de aderență de 47%, în timp ce o anvelopă similară uzată pe jumătate (cu profil adânc de 4 mm), la aceeași viteză, are un nivel de aderență de doar 11% ?

  • presiunea scăzută de umflare a anvelopelor favorizează apariția prematură a acvaplanării întrucât în această situație anvelopa rulează mai mult pe flancuri, împiedicând evacuarea laterală la apei?

  • un criteriu important al nivelului de performanță al anvelopelor noi este nivelul de aderență al acestora la carosabilul umed, indicat pe euroetichete prin clase de la A la G?

  • la viteza de 80 km/h, un autovehicul echipat cu anvelope din clasa A va avea un spațiu de oprire cu până la 18 m mai mic decât un similar dotat cu anvelope din clasa G?

  • în cazul vehiculelor combinate, semiremorcile neîncărcate au tendința de a intra mai ușor în acvaplanare din cauza distribuției neuniforme a greutății?

  • riscul de apariție a acvaplanării crește semnificativ la rulajul cu viteze de peste 70 km/h?

  • acvaplanarea poate surveni la viteze moderate și în cazul unor simple băltiri, fără adâncime semnificativă dar care au suprafață mare?

  • pentru a reduce riscul de apariție a acvaplanării, drumurile cu regim ridicat de viteză au tipul și profilul suprafeței carosabile concepute pentru a favoriza drenajul (suprafață rugoasă cu înclinare transversală mai pronunțată)?

  • puteți preveni apariția acvaplanării:

    • folosind anvelope sigure, de clasă superioară, fără uzuri, umflate corespunzător indicațiilor constructorului autovehiculului;
    • rulând cu viteză redusă, adaptată permanent condițiilor meteo concrete;
    • renunțând la folosirea sistemelor de tip „cruise control” pe timp ploios;
    • călcând pe „urmele” autovehiculelor care rulează în față;
    • păstrând o distanță de siguranță mai mare decât în mod uzual, față de autovehiculul care va precede;
    • anticipând pericolul de acvaplanare atunci când mașinile din fața ta aruncă brusc mai multă apă.
  • în caz de acvaplanare este esențial să:

    • vă păstrați calmul;
    • țineți volanul ferm, privind înainte;
    • nu încercați să frânați sau să virați;
    • ridcați piciorul de pe pedala de accelerație pentru a reduce viteza și a recăpăta astfel aderența;
    • începeți să acționați comenzile (frâna și volanul) progresiv, numai după recăpătarea aderenței.
2018-11-14T08:17:06+00:00 31 octombrie 2018|La drum, La volan|