Chiar daca din punct de vedere calendaristic primavara abia a inceput, odata cu cresterea temperaturii, pe sosele isi fac aparitia in numar tot mai mare vehiculele pe doua roti, fie ele biciclete, mopede sau motociclete, demonstrand ca vremea buna imbie la drum, la miscare, la contopire cu natura…
Numarul utilizatorilor de vehicule pe doua roti a crescut considerabil in ultimii ani ca urmare a necesitatii gasirii unei alternative pentru deplasare rapida in traficul urban din ce in ce mai aglomerat dar si din dorinta de miscare in aer liber, favorabila desfasurarii unei vieti sanatoase, bicicleta fiind o solutie viabila din aceasta perspectiva. In paralel, motocicleta este asociată în special cu timpul liber și călătoriile, reprezentand cu precădere un hobby, o pasiune care se transfera, mai nou, catre utilitatea ca mijloc de transport cotidian.
Din pacate, infrastructura nu este inca adaptata nevoilor unor asemenea categorii de utilizatori si de aceea, pentru a convietui in deplina siguranta pe drumurile publice, atat automobilistii cat si conducatorii vehiculelor pe doua roti, fie ei „motoristi” sau biciclisti, trebuie sa respecte cu strictete normele rutiere si principiile conduitei preventive, singura cale pentru evitarea implicarii in accidente rutiere.
In lipsa unei traditii solide, din nefericire, conducatorii nostri auto nu sunt atat de familiarizati cu prezenta vehiculelor pe doua roti ca si colegii vestici, motiv pentru care trateaza aceasta categorie de participanti la traficul rutier cu indiferenta, ignorandu-i uneori, chiar si atunci cand, in conformitate cu prevederile legale, ar trebui sa le acorde prioritate.
De aceea, se impune ca in trafic sa manifestam o toleranta sporita fata de utilizatorii vehiculelor pe doua roti, mult mai vulnerabili decat automobilistii protejati de „armura” caroseriilor din ce in ce mai rezistente la impact, dotate in plus cu sisteme de protectie eficiente cum ar fi: centuri de siguranta sau air bag-uri.
In acelasi timp tebuie sa admitem ca toti conducatorii vehiculelor pe doua roti, biciclisti sau „motoristi”, au exact aceleasi drepturi si obligatii pe care normele rutiere le confera si automobilistilor, numai ca fata de acestia au un handicap major, constituit de echilibrul precar si de protectia minima in caz de impact cu corpuri sau planuri dure.
Din aceasta perspectiva trebuie sa manifestam mai multa atentie cu ocazia executarii unor manevre cum ar fi depasirea sau schimbarea directiei de mers in preajma acestor participanti vulnerabili la traficul rutier. Astfel, intotdeauna cand depasim un vehicul pe doua roti vom pastra o distanta laterala minima egala cu cel putin proiectia pe carosabil a conducatorului unui asemenea vehicul, reintrarea pe banda de circulatie urmand a se face de asa maniera incat sa nu-l incomodam pe cel depasit. In anumite situatii, cand sesizam „un echilibru precar” sau tendinta de a schimba directia spre stanga din partea conducatorului vehiculului pe doua roti, nu este rau sa-l avertizam sonor asupra prezentei noastre si a intentiei de a-l depasi, contracarand astfel un surprinzator viraj care l-ar face sa se intersecteze cu traiectoria noastra.
Biciclistilor le recomandam sa ruleze cat mai pe dreapta, de asa maniera incat sa nu incomodeze pe ceilalti participanti la trafic, sa se asigure corespunzator inaintea efectuarii schimbarii directiei de mers si sa semnalizeze aceasta manevra din timp.
Totodata, este foarte important ca motociclistii sa se faca cat mai vizibili pentru partenerii de drum, fiind indicat a se folosi lumina de intalnire si in timpul zilei, mai ales ca „motoarele” performante, desi au dimensiuni reduse fapt care le face mai greu de observat, dezvolta cu usurinta viteze superioare, surprinzand astfel automobilistii prin aparitia lor neasteptata.
Impatimitii moto stiu ca nimic nu se compara cu senzatia unica de libertate si putere data de pilotarea unei motociclete, sentiment unic care creaza dependenta celor care au incercat macar odata aceasta experienta. Iata de ce atragem atentia „motoristilor” ca, oricat de mare ar fi tentatia unei doze pure de adrenalina, nu trebuie sa cedeze mirajului vitezei excesive, intrucat pericolul de accident este direct propotional cu viteza de deplasare, posibilitatea evitarii unor obstacole ivite brusc fiind practic nula, la aceasta adaugandu-se si pericolul pirderii controlului directiei datorita echilibrului precar, al unei pete de ulei sau de nisip aparute brusc pe carosabil.
Conducatorilor motocicletelor si ciclomotoarelor le reamintim ca au obligatia de a purta casca de protectie, atat ei cat si pasagerii care ii insotesc, indiferent de puterea sau viteza dezvoltata de aceste vehicule.
De noi toti depinde ca siguranta deplasarilor noastre sa devina o realitate si nu un concept abstract, motiv pentru care va dorim drum bun si va reamintim: respect in trafic inseamna siguranta rutiera!