… bicicleta este un mijloc de transport intens promovat de institutiile europene atunci cand se discuta despre dezvoltarea si implementarea planurilor de mobilitate urbana durabila, fiind o solutie viabila pentru decongestionarea traficului urban?
… in ultimii ani, la nivel national, numarul biciclistilor intalniti in trafic a crescut simtitor ca urmare a avantajelor pe care le ofera acest mijloc de transport sanatos, nepoluant si suficient de rapid in traficul local aglomerat?
… cu toate acestea, studii realizate recent1, arata ca in Romania bicicleta este mijlocul de transport preferat de numai 5,3% dintre cei intervievati, un procent mic raportat la situatia inregistrata in alte tari, precum Olanda, unde circa 36% dintre cetateni utilizeaza bicicleta in deplasarile lor zilnice?
… majoritatea celor care ezita sa foloseasca bicicleta pentru deplasarile curente invoca, in principal, nesiguranta generata de lipsa unei infrastructuri specifice corespunzatoare si atitudinea neglijenta manifestata adesea de celelalte categorii de utilizatori ai drumurilor publice?
… biciclistii reprezinta una dintre cele mai vulnerabile categorii de participanti la trafic din cauza expunerii directe la factorii de mediu, lipsa protecţiei la impact, gabaritului mic si stabilitatii reduse, aspecte care determina o gravitate sporita a consecintelor in cazul unui eventual accident?
… vulnerabilitatii fizice pe care o presupune bicicleta i se adauga sentimentul de nesiguranta pe care il provoaca unele comportamente rutiere deranjante, voite sau involuntare, ale celorlalte categorii de participanţi la trafic?
… soferii reprezinta categoria fata de care biciclistii resimt cea mai mare nesiguranta in trafic pentru ca adesea: nu se asigura si nu semnalizeaza la schimbarea directiei de mers, nu respecta regulile privid efectuarea depasirii in sensul pastrarii distantei de siguranta necesare in timpul efectuarii acestei manevre, nu acorda prioritate de trecere, claxoneaza nejustificat, nu se asigura cand deschid portierele, opresc sau stationeaza pe pistele pentru biciclisti, arunca unele obiecte pe geamul autovehiculului aflat in mers?
… pietonii ignora nejustificat consecintele unei coliziuni cu un biciclist, care poate produce efecte serioase, asumandu-si frecvent riscul traversarii neregulamentare a drumurilor publice fiind atenti numai la autovehicule, asteapta in statiile mijloacelor de transport in comun sau la trecerile pentru pietoni fiind coborati de pe trotuar, circula pe carosabil, circula sau stationeaza pe benzile pentru biciclisti?
… sentimentul de nesiguranta perceput de biciclisti este confirmat de implicarea acestora, in cursul anului 2019, la nivel national, producerea a 1228 de accidente grave (14,2% din total) si de numărul ridicat de victime inregistrat: 195 de persoane decedate (10,4% din total), respectiv 971 de raniti grav (11,9% din total)2?
… in anul 2019, la nivel national, majoritatea accidentelor grave in care au fost implicati biciclistii au avut loc in mediul rural (52,4%), in localitati (42,6%), pe drumuri in aliniament (70,8%), in conditii meteo normale (95,6%)2?
… in aceeasi perioada de referinta, cele mai multe accidente grave in care au fost implicati biciclistii s-au concentrat intre orele 16.00 – 18.00 (25,5%), duminica (16,6%), in luna iulie (15,3%)2?
… in circa doua treimi dintre accidentele grave de circulatie in care au fost implicati biciclistii in anul 2019 (851 accidente), aceștia au fost vinovați principali de producerea lor2?
… abaterile savarsite de biciclisti reprezinta a treia cauza principala generatoare de accidente grave in cursul anului 2019, cu o pondere de 9,84% din total?
… indisciplina biciclistilor reprezinta un important factor de risc materializat adesea prin: nesemnalizarea si neasigurarea la schimbarea directiei de mers, traversarea drumului pe la trecerile pentru pietoni pe bicicleta, nerespectarea semnificatiei culorii roşii a semaforului electric, circulatia pe contrasens, neacordarea prioritatii de trecere, strecurarea aleatorie printre masini, neatentie generata de folosirea telefonului mobil si a castilor in trafic, conducerea sub influenta alcoolului, utilizarea unor biciclete fara dotarile prevazute de lege, lipsa elementelor de iluminat-semnalizare / reflectorizante, nefolosirea echipamentului de protectie?
… nu exista o asigurare obligatorie de tip RCA pentru biciclisti, dar acestia pot fi protejati de efectele nedorite si costisitoare ce apar in cazul provocarii din vina lor a unui accident rutier, daca detin o asigurare de raspundere civila, care poate acoperi orice astfel de eveniment nefericit?
1 în perioada noiembrie 2018 – ianuarie 2019 de ONG-ul Agenția pentru Dezvoltare Regională a Regiunii de Dezvoltare Sud – Est (ADR-SE) și Asociația OPTAR – Organizația pentru Promovarea Transportului Alternativ în România
2 Sursa: Poliția Română