Numarul mare de accidente de circulatie si nivelul ridicat de victimizare inregistrate in ultimii ani, plaseaza Romania in mod constant la coada clasamentului privind siguranta rutiera in U.E. Din analiza cauzelor si imprejurarilor producerii accidentelor rutiere la nivel national au rezultat cateva aspecte importante privind:
- reteaua rutiera insuficient dezvoltata si nemodernizata;
- educatia rutiera precara a participantilor la trafic;
- superficialitatea actului de pregatire a viitorilor conducatori auto;
- lipsa sistemelor de supraveghere video a traficului rutier si constatare automata a abaterilor;
- nivelul scazut de colectare a amenzilor aplicate la regimul circulatiei.
In majoritatea cazurilor analizate se constata ca accidentele grave au la baza dificultati de identificare si gestionare a riscului, necunoasterea comportamentului autovehiculelor in anumite conditii limita (precum ruperea aderentei, derapajul sau acvaplanarea), precum si a modului de manevrare corecta a auotvehiculelor pentru redresare si evitarea accidentelor.
Situatia persista pe fondul caracteristicilor comportamentale ale automobilistilor romani, ce constau in supraevaluarea experientei acumulate, a aptitudinilor si capacitatilor proprii (sunt un sofer bun, conduc de atata timp si pana acum nu am avut accidente – la o adica ma descurc), respectiv usurinta cu care acestia privesc fenomenul rutier (este adevarat ca altii au patit-o dar nu mi se poate intampla tocmai mie).
Pentru reducerea victimizarii rutiere autoritatile trebuie sa puna cat mai rapid in aplicare masurile prevazute in Strategia nationala pentru siguranta rutiera. In acest context, este necesar un efort sustinut si coerent din partea scolilor de soferi, care trebuie sa puna un accent mai mare pe insusirea de catre cursanti a principiilor conduitei preventive, precum si din partea detinatorilor de parc auto, care trebuie sa-si instruiasca angajatii in tehnica conducerii defensive si sa monitorizeze comportamentul lor in trafic.
Pe de alta parte, mesajele de constientizare a riscului rutier ar trebui difuzate intr-o maniera mai sustinuta pe toate canalele media, ca mesaje de interes social, pornind de la principiul ca un om prevenit este un om salvat.
Toate acestea sunt importante, dar nu suficiente. Pana la urma implicarea proprie face diferenta. Degeaba se imbunatatesc conditiile de trafic (ce-i drept in ritm de melc, dar se imbunatatesc), iar autovehiculele devin din ce in ce mai sigure, daca fiecare dintre noi nu incearca sa se comporte mai responsabil in deplasarile efectute pe drumurile publice.
Poate ca e greu de crezut la prima vedere, dar daca fiecare dintre noi am incerca sa respectam intocmai normele rutiere, sa ne concentram mai mult atentia asupra drumului si a celor ce se petrec in jurul nostru, incercand sa anticipam miscarile partenerilor de trafic, vom putea sesiza din timp eventualele stari de pericol si le vom putea evita cu usurinta.
In trafic, o simpla greseala, uneori minora, poate avea consecinte tragice. De aceea, in incheiere va adresez indemnul: ganditi inainte de a conduce!