In ultimii ani, traficul rutier a devenit din ce in ce mai intens, aglomeratia fiind un fenomen obisnuit nu numai in marile localitati urbane, dar si pe multe drumuri nationale sau autostrazi. Asa se face ca, mai mult sau mai putin voit, am capatat obiceiul periculos de a rula cat mai aproape de cel din fata noastra, dispusi sa exploatam la maximum orice spatiu liber, fara a mai tine cont de riscul la care ne expunem in acest fel.
In localitati, unde viteza medie de deplasare este redusa, consecintele nepastrarii unei distante suficiente in mers sunt, de regula, accidentele din care rezulta avarii auto. Pe drumurile nationale si autostrazi insa, unde se circula cu viteze ridicate, obiceiul de a rula „in plasa” celui din fata se soldeaza cu importante pagube materiale si vatamari grave sau chiar pierderi de vieti omenesti.
Fenomenul este ingrijorator daca tinem cont de faptul ca, in cursul anului 2019, la nivel national, nepastrarea distantei in mers a determinat producerea a 365 de accidente grave soldate cu 57 de persoane decedate, 371 de raniti grav si 311 raniti usor, aceasta abatere tinzand sa urce catre varful clasamentului principalelor cauze ale accidentelor grave*.
Potrivit legislatiei rutiere in vigoare, conducatorul unui vehicul care circula in spatele altuia are obligatia de a pastra o distanta suficienta fata de acesta, pentru evitarea coliziunii in cazul unei franari bruste. Norma legala nu prevede, insa, cat anume trebuie sa masoare aceasta distanta, lasand la latitudinea fiecarui conducator auto/moto sa aprecieze si sa mentina o distanta de siguranta corespunzatoare in mers. La prima vedere, pare o scapare majora a legiuitorului, dar nu este asa.
In trafic, dimensiunea optima a acestei distante variaza in raport de mai multi factori, precum: viteza de deplasare, conditiile de vizibilitate si de aderenta la carosabil, experienta in conducere si nivelul de concentrare a atentiei soferului la drum, etc. In aceste conditii, se naste firesc intrebarea: cum procedam? Raspunsul este simplu: folosind regula celor doua secunde! Practic, pentru a opri in siguranta in cazul unui pericol iminent in trafic, nu trebuie sa fii niciodata mai aproape de masina din fata ta la o distanta mai mica decat cea pe care masina o parcurge in două secunde, indiferent de viteza cu care se circula.
Logica stabilirii acestei reguli se bazeaza pe faptul ca distanta necesara pentru oprire este direct proportionala cu viteza de deplasare si pe faptul ca, intr-o situatie de urgenta, timpul mediu de reactie al unui sofer obisnuit este de cca. 1,5 secunde. In situatia unor conditii meteo-rutiere potrivnice sau in cazul vehiculelor de mare tonaj, se recomanda ca acest interval sa creasca la trei sau chiar patru secunde, dupa caz.
Deprinderea acestei modalitati de pastrare a distantei optime de siguranta se face cand conduceti pe un drum uscat, in aliniament, fara trafic intens, in conditii de vizibilitate buna. Veti alege un reper din fata masinii pe care o succedati, cum ar fi un copac sau un stalp de iluminat public. Cand masina din fata va trece pe langa el, veti spune: „1001 – 1002”. Acest lucru ar trebui sa va ia exact 2 secunde. Daca ati trecut deja de reperul ales, dupa ce ati pronuntat numaratoarea, atunci ati incalcat regula si ar trebui sa incetiniti, urmand sa repetati exercitiul.
Pentru inceput este bine sa practicati exercitiul la viteze diferite, mai ales la cele cu care obisnuiti sa circulati frecvent. Odata deprinderea formata, aprecierea distantei va fi realizata intuitiv si nu veti mai avea nevoie de exercitiu decat ocazional, atunci cand vreti sa va verificati „calibrarea”.
Experienta arata ca nu deprinderea acestei reguli este dificila, ci educarea rezistentei pentru a nu ceda tentatiei obiceiului periculos de a exploata orice spatiu liber, ruland foarte aproape de cel din fata.
Regula expusa mai sus este menita sa reduca riscul coliziunilor fata-spate, dar exista si prevederi care au scopul diminuarii riscului de acrosaj. Astfel, soferul care efectueaza manevra de depasire este obligat, printre altele, sa pastreze, in timpul depasirii, o distanta laterala suficienta fata de vehiculul depasit si sa reintre pe banda sau in sirul de circulatie initial dupa ce a semnalizat si s-a asigurat ca poate efectua aceasta manevra in conditii de siguranta pentru vehiculul depasit si pentru ceilalti participanti la trafic. Mai mult decat atat, avand in vedere vulnerabilitatea in trafic a biciclistilor, legislatia rutiera in vigoare recomanda ca distanta laterala ce trebuie pastrata la depasirea unei biciclete sa fie de minimum 1,5 m.
*Sursa: Politia Romana
Autor: Consultant Costin TATUC