Parcurgem o perioada dificila, in conditiile starii de urgenta impuse pentru combaterea COVID-19 în Romania, care ne impune restrictii de deplasare severe, pentru binele nostru si al celor apropiati. Majoritatea suntem persoane dinamice si nu ne este usor sa renuntam la activitatile zilnice si sa stam inchisi in casa. Trebuie sa intelegem insa, ca iesirea cu bine din aceasta criza majora depinde de felul in care noi toti constientizam pericolul la care ne expunem si de modul in care ne conformam cu strictete masurilor dispuse de autoritati.
Pentru ca tot suntem obligati sa stam in casa si sa nu mai circulam, exceptand cazurile de stricta necesitate prevazute de lege, va propunem o modalitate prin care timpul sa treca ceva mai usor, pastrand totusi „legatura” cu traficul rutier. Practic, va invitam sa profitati de timpul liber de care dispuneti acum si sa aruncati o privire atenta asupra legislatiei rutiere in vigoare. Este o ocazie buna sa aflati ce modificari au survenit in ultima perioada, despre care ati aflat poate cate ceva dar pana acum nu ati avut ragazul necesar sa le aprofundati.
Pornind de la necesitatea adaptarii dinamice la noile reglementari internationale, respectiv la transformările socio-economice și progresul tehnic inregistrate in ultimii ani, legislatia noastra rutiera a fost modificata de mai multe ori. De fiecare data presa a preluat, de regula in extras, aspectele pe care le-a considerat mai importante, iar retelele de socializare au fost inundate cu postari pe aceasta tema, majoritatea privind interpretari personale si nu textul actualizat al normei legale. Asa se face ca însușirea și respectarea modificărilor s-a realizat adesea superficial, pe baza celor aflate ocazional despre modificarea noului „Cod rutier”, din presa sau din postarile influencerilor.
Reamintindu-va ca in prezent, in Romania, din punct de vedere juridic nu exista inca un Cod rutier, ci o legislatie rutiera care se compune din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 195/2002 (modificata si republicata) și Regulamentul sau de aplicare, aprobat prin Hotararea de Guvern nr. 1391/2006, subliniem ca numai cunoasterea si respectarea stricta a normelor rutiere reprezinta fundamentul unei conduite corecte si sigure in trafic.
In acest context, pentru o informare obiectiva si completa, va recomandam sa accesati forma oficiala, actualizata, a celor doua acte normative susmentionate, pe care va invitam sa le parcurgeti integral, ca pe o lectura de vacanta. Cu siguranta, pe langa noutatile survenite ca urmare a modificarilor recente, veti afla lucruri interesante si utile, pe care le-ati uitat in timpul scurs de la absolvirea scolii de soferi sau carora, in traficul de zi cu zi, nu le mai acordati importanta sub influenta nefasta a exemplului negativ al celorlalti participanti la trafic.
Celor care sunt familiarizati cu norma juridica, care nu au rabdarea necesara sa parcurga intregul text acualizat, le prezentam in cele ce urmeaza lista actelor normative publicate in ultimii 3 ani care au adus modificari in materie:
– LEGEA nr. 203 din 20.07.2018, privind masuri de eficientizare a achitarii amenzilor contraventionale;
– LEGEA nr. 345 din 27.12.2018, pentru modificarea si completarea O.U.G. nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice (aduce modificari privind reglementarea procedurii efectuarii examinarii medicale de specialitate a conducatorilor de vehicule la trimiterea medicului);
– LEGEA nr. 130 din 11.07.2019, pentru modificarea si completarea O.U.G. nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice (prevede modificari in domeniul stabilirii perioadelor de suspendare a exercitarii dreptului de a conduce autovehicule si a procedurii reducerii acestora);
– LEGEA nr. 152 din 24.07.2019, privind aprobarea O.G. nr. 21/2014 pentru modificarea si completarea O.U.G. nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, precum si pentru completarea O.G. nr. 81/2000 privind inspectia tehnica periodica a vehiculelor inmatriculate sau inregistrate in Romania (aduce noi reglementari in privinta detinerii si folosirii in trafic a mijloacelor speciale de avertizare sonora sau luminoasa, procedura retinerii si restituirii permisului de conducere, respectiv in materia inspectiei tehnice periodice a vehiculelor);
– O.G. nr. 11 din 12.08.2019, pentru modificarea si completarea O.U.G. nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice (prevede interzicerea tinerii in mana sau a folosirii cu mainile, in orice mod, a telefonului mobil sau a oricarui dispozitiv mobil prevazut cu functia de inregistrare ori redare text, foto sau video, precum si modificarea conditiilor pentru sustinerea testului de verificare a cunoasterii regulilor de circulatie in vederea reducerii termenului de suspendare a dreptului de a conduce);
– O.U.G. nr. 1 din 6 ianuarie 2020, privind unele masuri fiscal-bugetare si pentru modificarea si completarea unor acte normative (cu incidenta asupra plafonarii valorii punctului-amenda);
– O.U.G. nr. 13 din 04.02.2020, pentru modificarea si completarea O.U.G. nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice (prin care se reglementeaza circulatia trotinetelor electrice);
– H.G. nr. 182/2020 pentru modificarea și completarea Regulamentului de aplicare a O.U.G. nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, aprobat prin H.G. nr. 1.391/2006.
Cu speranta ca sugestia noastra va contribui la imbunatatirea cunostintelor dvs. teoretice si implicit la cresterea sigurantei circulatiei pe drumurile publice, de indata ce aceasta se va relua fara restrictii, nu ne ramane decat sa va dorim lectura placuta!