În fiecare zi, ne confruntăm cu știrile despre accidente rutiere grave care au loc pe drumurile din România. Încercarea media de a aduce la cunoștință publică creșterea alarmantă a riscului rutier pare, însă, să devină un zgomot de fond, fiind adesea ignorată. Consecințele tragice ale accidentelor rutiere, care includ în medie 5 decese, 10 persoane rănite grav și 70 ușor, nu mai sensibilizează publicul.
Această stare de indiferență generală rezultă, de regulă, din faptul că avem tendința de a ne supraevalua aptitudinile și capacitățile de șofer, condiții în care avem convingerea că “mie nu mi se poate întâmpla”. Considerăm că știm să ne descurcăm în trafic și demonstrăm că suntem șoferi buni dacă reușim să ajungem cât mai repede la destinație fentând reguli și asumându-ne în mod gratuit riscuri majore. Problema este că odată experimentat, acest comportament ne intră foarte ușor în obișnuință, devenind rutină.
În plus, capacitatea limitată de impunere a legii, datorată numărului insuficient de polițiști rutieri și absenței sistemelor de supraveghere video, permite anumitor șoferi să comită infracțiuni grave cu intenție. Unii dintre aceștia conduc pe drumurile publice fără permis de conducere, încredințați că abilitățile lor rudimentare de conducere sunt suficiente. Aceasta este o percepție eronată și extrem de periculoasă!
Deținerea cunoștințelor și deprinderilor necesare conducerii unui autovehicul, la nivelul necesar pentru deplasarea în condiții de siguranță pe drumurile publice, se atinge numai prin urmarea cursurilor unei școli de șoferi autorizate și se certifică exclusiv prin absolvirea examenului pentru obținerea permisului de conducere.
În același timp, numărul șoferilor care conduc sub influența alcoolului și/sau a drogurilor este în creștere, fără a lua în considerare riscurile majore asociate. Consumul de alcool sau substanțe psihoactive afectează grav capacitatea de concentrare, viteza de reacție, percepția vitezelor și distanțelor, încetinește reflexele și amplifică agresivitatea în trafic.
De regulă, cei care se expun unor asemenea riscuri majore sunt persoane care, bazându-se pe calitățile personale sau experiența acumulată, se cred imune față de aceste efecte, nu pun preț pe reguli și nu se gândesc serios la urmări. Fără a lua în calcul amploarea și complexitatea consecințelor ce decurg din implicarea în producerea unui accident, se mulțumesc să privească problema superficial, fiind preocupați mai mult de găsirea unei modalități de evitare a sancțiunii în cazul unui eventual control.
Grav este că adesea, cei care au cel mai mult de suferit nu sunt autorii unor asemenea fapte, ci oameni nevinovați și aparținători lor, forțați să trăiască consecințele severe ale acțiunilor imprudente ale altora.
Aceste comportamente periculoase continuă să crească, întrucât mulți consideră că sancțiunile legale, chiar și în cazul unui accident, nu sunt suficient de severe. Majoritatea condamnărilor pentru infracțiuni rutiere sunt sancționate cu suspendarea executării pedepsei sub supraveghere, ceea ce contribuie la această percepție.
Potrivit statisticilor la nivel național privind accidentele grave de circulație și infracționalitatea rutieră fenomenul a luat amploare, un număr ridicat al accidentelor mortale fiind cazuri în care uciderea din culpă se află în concurs cu conducerea fără permis sau de conducere sub influența alcoolului.
Având în vedere gravitatea consecințelor unor asemenea accidente și implicațiile majore asupra familiilor victimelor și a întregii societăți, prin costurile socio-economice foarte mari, legiuitorul a decis să ia măsuri ferme pentru descurajarea unor asemenea comportamente.
Astfel, prin modificarea legislativă[1] recent intrată în vigoare, conducătorul auto aflat sub influența băuturilor alcoolice, a substanțelor psihoactive ori fără a deține permis de conducere și care provoacă un accident rutier soldat cu decesul unei persoane, va fi condamnat la închisoare cu executare, fiind eliminată posibilitatea de a fi condamnat cu suspendarea executării pedepsei.
Pentru cei care sunt tentați să ignore prea ușor normele rutiere, faptul că-și pot pierde foarte ușor libertatea este un motiv în plus să se gândească de două ori înainte de a se urca la volan fără permis ori sub influența alcoolului și/sau a drogurilor.
Aceasta ar trebui să fie o atenționare serioasă! Este important de reținut că efectele consumului de alcool sau a substanțelor psihoactive persistă în organism mult după consum, chiar și peste limita legală, și pot afecta capacitatea de a conduce în siguranță chiar și a doua zi.
Consultant: Constantin TĂTUC
[1] Legea numarul 213/2023, intitulata Legea Anastasia in memoria unei fetite accidentata mortal in fata casei sale de catre o persoana care nu detinea permis de conducere auto