Te-ai gandit vreodata, atunci cand te urci la volan, ca sansele tale de a ajunge cu bine la destinatie sunt substantial mai mici decat cele ale participantilor la trafic din oricare alta tara a Uniunii Europene ?
Comisia Europeana publica anual un studiu efectuat in randul tarilor membre referitor la numarul accidentelor mortale la fiecare milion de locuitori. In ultimii ani topul a ramas neschimbat : tarile din nord si vest sunt cele mai sigure la nivel de trafic rutier, iar tarile din est sunt cele mai periculoase.
Romania este pe primul loc, impreuna cu Bulgaria, in aceste statistici, cu cel mai mare numar de decese din accidente rutiere, la milionul de locuitori. Desi numarul victimelor scade de la an la an, lipsa infrastructurii si, poate, agresivitatea soferilor isi spun in continuare cuvantul.
15 din 32 de state monitorizate de ETCS- European Transport Safety Council (28 tari UE plus Israel, Norvegia, Serbia si Elvetia) au inregistrat in ulimii ani o scadere a numarului total de decese cauzate de accidente.
Cel mai avansat stat a fost Lituania (22%), urmat de Cipru (19%), Cehia (17%), Letonia (16%) si Elvetia (15%).
In ceea ce priveste Lituania, daca se ia in calcul ca reper anul 2010, acest stat a inregistrat o scadere cu 37% a numarului persoanelor care au murit in accidente rutiere, pana in anul 2016.
Alte 15 state au inregistrat cresteri, recordul apartinandu-i Maltei cu 100%. La nivelul UE, numarul deceselor in accidente s-a redus cu 19% in perioada 2010-2016.
Desi in perioada citata, Romania a inregistrat o scadere, cu putin peste 20%, are o rata a deceselor la un milion de locuitori aproape dublu fata de media europeana, fiind pe locul doi, imediat dupa Bulgaria care este pe primul loc.
In Danemarca, Olanda, Spania, Israel, Germania si Irlanda, ratele au fost cuprinse intre 37 si 40 de decese la un milion de locuitori, in vreme ce in Bulgaria si Romania se inregistreaza 98, respectiv 97 de decese la un milion de locuitori.
Accidentele rutiere. Statistica si lacrimi
Potrivit datelor Institutului National de Statistica (INS), in 2016, in Romania s-au produs in total 30.751 de accidente rutiere. Acestea s-au soldat cu 39.562 de raniti si 1.913 morti.
Cele mai multe accidente rutiere cauzatoare de vatamari corporale s-au produs in regiunea Nord-Est (16,5%), iar cele mai putine in regiunea Vest (8,5%).
La tragedia umana, se adauga prejudiciul economic enorm. Costurile accidentelor rutiere fatale din Romania sunt ingrijorator de mari, fiind estimate la cel putin 1,2 miliarde de euro pe an (aproximativ 5,4 miliarde lei).
Numarul accidentelor mortale din tara este foarte ridicat, in primul rand ca urmare a cresterii numarului autovehiculelor din trafic, un rezultat al cresterii economice. La acesta se adauga nerespectarea limitelor de viteza de catre conducatorii auto, a incapacitatii de adaptare a vitezei la conditiile de trafic si sistemului infrastructurii rutiere care nu iarta eroarea umana.
Desi este evident ca multe accidente si probleme in trafic pleaca de la infrastructura precara, aceasta nu se regaseste ca atare in statistici drept cauza. Conform datelor oficiale, la nivel european, cei mai importanti factori care duc la accidente sunt: viteza neadecvata sau excesiva, condusul sub influenta bauturilor alcoolice, nepurtarea centurilor de siguranta.
Factori care provoaca accidentele
In Romania, cei mai importanti factori ce provoaca accidente sunt viteza excesiva, traversarea neregulamentara (in cazul pietonilor) si neacordarea de prioritate atat masinilor, cat si pietonilor.
Ca urmare a nevoii urgente de solutionare a problemelor de siguranta rutiera in Romania, Guvernul Roman a adoptat o Strategie Nationala pentru Siguranta Rutiera. Strategia isi propune obiectivul ambitios de a reduce, pana in anul 2020, numarul accidentelor mortale inregistrate in Romania la nivelul anului 2010 cu 50%.
Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere a solicitat Bancii Mondiale sa acorde asistenta tehnica si sa realizeze o analiza extinsa a proceselor si activitatilor sale de management a infrastructurii pentru siguranta rutiera, pentru imbunatatirea sigurantei rutiere.
Asistenta tehnica are scopul de a creste siguranta infrastructurii rutiere, pornind de la principii moderne si abordari practice bazate pe practici internationale care au dat rezultat. Principiul de baza este acela de a recunoaste eroarea umana, sistemul rutier trebuind proiectat in asa fel incat sa contracareze sau sa elimine eroarea umana si sa minimizeze impactul accidentelor rutiere asupra organismului uman.
Ideal ar fi ca proiectantii si administratorii sistemului rutier sa introduca garantii adecvate in cadrul sistemului de siguranta rutiera, pentru a impiedica producerea de accidente din care ar putea rezulta victime.
Acoperirea RCA
Cu toate ca Romania este campioana negativa a Europei, are un grad de cuprindere al asigurarii RCA destul de redus. In pofida obligativitatii de a incheia o astfel de polita, multi proprietari omit sa achizitioneze o astfel de asigurare din mai multe motive. Unul din motive poate fi faptul ca vehiculele nu sunt tehnic functionale si stau trase pe dreapta sau multi soferi merge pe ideea „nu o sa mi se intample tocmai mie…”.
Gradul scazut de cuprindere in asigurarea RCA creeaza probleme pe piata asigurarilor in momentul accidentelor rutiere atunci cand persoana vinovata nu este asigurata cu o polita de asigurare RCA. Astfel, persoanele prejudiciate din accident sunt nevoite sa solicite despagubirile direct de la persoana vinovata sau se se adreseze Biroului asiguratorilor de autovehicule din Romania (BAAR). Astfel cresc sumele platite de BAAR care, din contributiile asiguratorilor RCA, achita despagubiri pentru daune materiale, vatamari de persoane, decese in cazul accidentelor provocate de un vehicul fara polita.
In hartile de mai jos se ilustreaza valoarea daunei medii pe regiuni, pentru persoane fizice si, separat, pentru cele juridice, dar si numarul politelor aflate in vigoare in perioada analizata (grad de expunere). Se remarca faptul ca la persoane fizice, pentru un numar total de peste 8.300.000 de polite active in vigoare in perioada analizata, media daunei medii pe judete este de 5.745 lei, in schimb, pentru persoane juridice, la un grad de expunere total de aproximativ 2.800.000 (polite active in vigoare pe perioada analizata), media daunei medii este in jur de 7.000 lei, cu mult mai mare decat la persoane fizice, unde gradul de expunere este considerabil mai mare.
Situatia pe asigurarile auto este similara cu cea inregistrata in zona asigurarilor pentru locuinte: riscuri mari, asigurari scazute. Potrivit statisticilor, zona sudica si sud-estica sunt cele cu o acoperire mai mica. Totusi, potrivit ASF, asigurarea RCA este in continuare motorul pietei de asigurari din Romania.
Pe langa RCA soferii pot opta pentru o asigurare CASCO. Asigurarea de tip CASCO este un tip de asigurare optionala, deci nu implica obligativitatea achizitionarii. Este important de retinut faptul ca asigurarea de tip obligatoriu (RCA) nu ofera decat o asigurare de baza, iar CASCO, pe de alta parte, asigura riscuri care nu sunt incluse in RCA.
Cu cat asigurarea achizitionata este mai complexa, cu atat si gradul de acoperire este mai mare. De asigurarea CASCO pot beneficia detinatorii de autovehicule care nu depasesc varsta de 8 ani. Unii asiguratori fac exceptii si prelungesc aceasta limita de varsta pana la 12 ani. CASCO este un tip de asigurare deosebit de avantajos pentru soferii disciplinati, care sunt implicati in accidente putine sau chiar deloc.
Atat expertii, cat si autoritatile incearca sa identifice noi soluții de intensificare a eforturilor din domeniul siguranței rutiere pentru a ajunge la dezideratul comun, acela de reducere si, în final, de eliminare a accidentelor rutiere grave, insa este esential pentru fiecare sofer sa inteleaga la ce riscuri se expune atunci cand circula pe sosele si sa isi ia toate masurile de siguranta.