Fii un șofer înțelept: concentrează-te pe siguranță și bucură-te de călătorie! Atunci când ești atent la drum și la trafic, vei putea anticipa cu ușurință situațiile riscante și vei putea reacționa rapid pentru a evita pericolele, pentru o călătorie în siguranță.
În ciuda faptului că suntem conștienți de importanța concentrării la volan, uneori ne lăsăm pradă altor activități, crezând că putem gestiona mai multe lucruri în același timp. De exemplu, trimitem mesaje, vorbim la telefon, folosim sistemele de navigație sau chiar consumăm alimente și băuturi în timp ce conducem.
Pentru a evita accidentele rutiere, trebuie să ne amintim că există trei tipuri de distragere a atenției la volan:
- Distragerea vizuală – când privirea este îndepărtată de la drum
- Distragerea manuală – când mâinile se îndepărtează de pe volan
- Distragerea cognitivă – atunci când mintea este concentrată pe alte activități.
Oricare dintre aceste distrageri este la fel de periculoasă și poate duce la consecințe grave. În practică, distragerile sunt combinate, având un potențial de risc foarte ridicat.
Ce ne facem, însă, cu activitățile adiacente, desfășurate în timp ce ne aflăm la volan? Activități precum: schimbarea postului radio, reglarea temperaturii în habitaclu sau introducerea unei noi destinații / rute în sistemul de navigație. Văzând cât de mult s-au dezvoltat și diversificat în ultimii ani sistemele de infotainment din dotarea automobilelor, ne dăm seama că situația devine tot mai complicată.
Pe de o parte aspirăm la confort și modernitate, iar, pe de altă parte, ne dorim siguranță în trafic. Pentru a câștiga cote cât mai mari de piață, constructorii auto au intrat într-o competiție acerbă. Ei oferă, inclusiv pentru gama de vehicule low cost, tehnologie digitală și ecrane tactile, funcții și facilități complexe.
Din perspectiva siguranței rutiere însă, proiectanții au încă mult de lucru până vor găsi rețeta ideală pentru sistemul HMI (interfață om-mașină), care să ofere o gamă amplă de utilități curente cu un concept simplificat, cât mai ușor accesibil.
Trecerea la designul interior minimalist și includerea unui ecran tactil, capabil să afișeze simultan mai multe funcții, multe dintre ele complexe, nu este o garanție pentru un sistem ușor de utilizat. Apoi, tendința unor producători de a prelua facilitățile oferite de sistemele de operare ale telefoanelor mobile, prevăzute cu meniuri complicate și aplicații numeroase, deși primită cu entuziasm de utilizatorii foarte tineri, se dovedește a nu fi în avantajul distragerii cât mai reduse a atenției. Este și cazul sistemului de control vocal, care are încă limitele sale: nu este întotdeauna ușor de utilizat, nu poate controla fiecare funcție și poate fi influențat de distorsiuni generate de factori perturbatori.
Un studiu recent, desfășurat în Suedia[1], arată că timpul necesar setării în mers a unor sarcini pe ecranele tactile de la bordul vehiculelor este până la de patru ori mai mare decât cel în cazul setării acelorași sarcini prin acționarea butoanelor și comutatoarelor fizice din dotarea unui autovehicul mai vechi, cu comenzi clasice.
Totodată, un alt studiu, realizat în 2020 de Fundația pentru Cercetări în Transporturi (TRL), arată că folosirea interfeței telefoanelor mobile pentru ecranele tactile ale mașinilor au influențat negativ timpii de reacție ai conducătorilor auto la fel de mult precum conducerea sub influența alcoolului sau a drogurilor.
Acest studiu arată că utilizarea ecranelor tactile în timpul conducerii vehiculelor crește gradul de distragere a atenției, amplificând în mod proporțional și riscul de implicare în accidente rutiere. Nu întâmplător, în manualele de utilizare, producătorii atrag atenția asupra responsabilității utilizatorilor privind siguranța folosirii noilor tehnologii și facilități cu care sunt echipate automobilele moderne.
Soluția: ori de câte ori trebuie să ajustați setările sistemelor mașinii, nu ezitați să opriți regulamentar într-un loc sigur și să vă acordați timpul necesar pentru reglaje. Astfel, vă veți putea bucura la maximum de tot ce vă oferă mașina, în siguranță!
Consultant: Costin TĂTUC
[1] Realizat de publicatia auto “Vi Bilägare” folosind 11 mașini moderne si una veche, de 17 ani, fara ecran tactil