Cum ne pregatim pentru circulatia in conditii de iarna?
– intrucat in sezonul rece autovehiculele sunt supuse unor solicitări suplimentare, generate de temperaturile scazute si umiditatea ridicata, se impune verificarea tehnica a acestora, urmărind:
• folosirea anvelopelor de iarna, care trebuie sa nu fie uzate sau deteriorate dar trebuie umflate la presiunea optima, prevazuta de constructor
• starea bateriei de acumulatori, care trebuie sa poata furniza cantitatea de curent necesara pornirilor la rece si functionarii corecte a numerosilor consumatori auxiliari folositi iarna
• nivelul si punctul de congelare al lichidului de racire, care trebuie inlocuit in mod normal la fiecare doi ani si care trebuie sa reziste la temperaturi mai mici de -35°C
• folosirea unui ulei de motor cu vascozitate scazuta si mentinerea nivelului corect optim al acestuia
• functionarea optima a stergatoarelor de parbriz, a caror inlocuire se recomanda la fiecare 2 ani si folosirea unui lichid cu cifra de solidificare joasa pentru spalatorul de parbriz, asigurand rezerva necesara
• functionarea corecta a instalatiei de dezaburire/climatizare si a sistemului de iluminat – semnalizare
– iarna au loc frecvent intarzieri / blocaje de trafic, context in care, atunci cand planuiti calatorii mai lungi, se recomanda sa aveti in masina un kit de siguranta pentru situatii deosebite, format din:
• lanterna si vesta reflectorizanta
• racleta, lopata si lanturi pentru zapada
• cabluri pentru transfer curent electric (pornire)
• manusi, caciula, o haina impermeabila si o patura
• incarcator pentru telefon
• o rezerva de combustibil
• apa potabila, ceva alimente neperisabile si medicamentele din tratamentul uzual;
– pe carosabil acoperit cu gheata, zapada batatorita sau polei, autovehiculul poate intra cu usurinta in derapaj, motiv pentru care ar fi bine sa fiti pregatiti sa gestionati corect aceasta situatie, urmand din timp un curs de conducere defensiva.
Inainte de a pleca la drum, pe timp de iarna
• informati-va atent asupra prognozei meteo si a starii drumurilor pe traseul pe care doriti sa va deplasati
• intrebati-va daca deplasarea pe care o intentionati este absolut necesara si nu sufera amanare, mai ales daca se anunta conditii meteo dificile sau restrictii de trafic
• daca totusi deplasarea se impune, planificati atent calatoria, luati in calcul rutele alternative si rezervele necesare in acest caz
• curatati temeinic autovehiculul de zapada / gheata, insistand asupra suprafetelor vitrate, farurilor si lampilor de semnalizare / stop, pentru ca pe vreme rea este esential sa vedeti dar si sa fiti vizibil, totodata
• asigurati plinul cu combustibil de sezon (motorina de iarna in cazul motoarelor diesel);
Cum circulam in conditii de iarna?
• intrucat iarna conditiile meteo se pot inrautati brusc, este bine sa fiti precauti si sa va luati o rezerva de timp suplimentara pentru a ajunge la destinatie
• fiti rabdatori si rulati cu viteza redusa, adaptata conditiilor meteo-rutiere;
• evitati bruscarea comenzilor (frana si directie), pentru ca se poate intra foarte usor in derapaj
• pe carosabil umed/alunecos nu folositi sistemele de tip cruise control pentru ca pot duce la pierderea controlului asupra vehiculului
• mariti considerabil distanta de siguranta in mers fata de celelalte vehicule, intrucat spatiile de oprire cresc de circa trei ori in conditii de carosabil alunecos
• concentrati-va atentia asupra drumului si evitati folosirea telefonului mobil in timpul conducerii autovehiculelor
• folositi permanent luminile de intalnire ale farurilor, pe orice categorie de drum, chiar si pe timp de zi, pentru a fi vazuti mai ușor de catre partenerii de trafic
• daca trebuie sa va opriti, evitati stationarea in locuri nepermise sau pe partea carosabila pentru a nu afecta fluenta traficului si a facilita interventia utilajelor de deszapezire
• in caz de inzapezire, evitati sa abandonati vehiculul, solicitati de indata sprijinul autoritatilor si incercati sa asteptati cu calm, in masina, interventia acestora
Autor: Consultant Costin TATUC