Siguranța rutieră a devenit o prioritate odată cu creșterea traficului și resursele limitate ale poliției, ceea ce a dus la implementarea sistemelor video de monitorizare. Acestea contribuie la reducerea accidentelor, eficientizarea impunerii legii și îmbunătățirea comportamentului șoferilor, oferind depistare automată non-stop și fără erori. De asemenea, ajută la fluidizarea traficului și reducerea poluării.
Context internațional
Primii pași au fost făcuți de statele din vestul Europei prin anii 1980 – 1985, dar adoptarea pe scară largă a avut loc treptat, pe măsură ce tehnologia s-a dezvoltat și legislația s-a adaptat. La început, primele dispozitive erau destinate măsurării vitezei (radare fixe), operate manual.
Apoi, în anii 1990 au fost introduse camerele digitale, aplicațiile de recunoaștere automată a numerelor de înmatriculare și funcționalitatea privind constatarea trecerii pe culoarea roșie a semaforului electric.
Intervalul 2000 – 2010 a marcat extinderea majoră a sistemelor de radare automate, precum și interconectarea bazelor de date naționale ale poliției pentru a trimite automat amenzile. Drept urmare, la finele anului 2011 a fost adoptată Directiva 2011/82/UE, pentru facilitarea schimbului transfrontalier de informații privind încălcările normelor de circulație care afectează siguranța rutieră. Ulterior, aceasta a fost înlocuită de Directiva 2015/413/UE, care menține aceleași reguli, îmbunătățind însă cooperarea între statele membre pentru sancționarea șoferilor care încalcă reguli rutiere grave în afara țării de rezidență.
În ultimii ani, integrarea aplicațiilor sistemelor de supraveghere cu inteligență artificială și rețele inteligente a permis eficientizarea activităților și includerea unor facilități noi, precum detectarea comportamentului agresiv în trafic.
Experiența internă
În anul 2006 a fost dat în funcțiune Sistemul de monitorizare a traficului rutier pe DN1, care a fost implementat pe segmentele București – Ploiești și Comarnic – Azuga, având ca scop reducerea accidentelor și îmbunătățirea siguranței rutiere. Acesta includea radare fixe și camere de supraveghere dar și aplicații pentru recunoașterea automată a numerelor de înmatriculare, respectiv pentru analiza calitativă și cantitativă a traficului rutier. Deși acest sistem de monitorizare a traficului a adus beneficii semnificative, contribuind la reducerea numărului și consecințelor accidentelor rutiere pe segmentul monitorizat, în lipsa investițiilor necesare, începând cu anul 2016 funcționarea sa a încetat. În prezent se află în curs de derulare un proiect de modernizare lansat de C.N.A.I.R. în anul 2023, pentru a îmbunătăți și actualiza funcționalitățile acestui sistem.
Sistemul e-Sigur
Cu scopul îmbunătățirii semnificative a siguranței rutiere și al reducerii numărului de accidente produse la nivel național, la începutul anului 2025, Poliția Rutieră din România a introdus sistemul e-Sigur, care integrează tehnologii de ultimă generație – de la camere de supraveghere și radare până la algoritmi inteligenți de analiză – pentru a monitoriza continuu traficul și pentru a identifica comportamentele riscante ale șoferilor.
Practic, Sistemul e-Sigur este o platformă digitală care colectează date în timp real și le analizează prin intermediul inteligenței artificiale, ceea ce permite emiterea automată a sancțiunilor. Astfel, e-Sigur elimină subiectivitatea umană din procesul de control al traficului, asigură corectitudinea și eficiența măsurilor luate, dar și un răspuns prompt atunci când sunt necesare intervenții în caz de urgență.
Întrebări frecvente
Fiind un sistem recent implementat, prezintă câteva noutăți care pot pune unele semne de întrebare participanților la trafic. De aceea, în cele ce urmează, pentru a clarifica nelămuririle ivite, ne propunem să abordăm câteva dintre întrebările adresate de către cetățeni.
- Cum funcționează noul sistem “e-Sigur”?
Camerele de supraveghere instalate pe drumuri și în intersecțiile periculoase înregistrează imagini și date despre trafic și comportamentul șoferilor. Informațiile colectate sunt analizate automat în timp real pentru a identifica încălcările regulilor de circulație, iar documentele necesare sancționării sunt generate pe loc. De asemenea, datele sunt transmise instantaneu către centrul de control al Poliției Rutiere, permițând intervenții rapide în caz de accidente sau alte situații urgente.
- Ce abateri se pot constata cu ajutorul acestui sistem?
Se pot semnala posibile încălcări ale normelor de circulație pe drumurile publice, precum depășirea limitei maxime de viteză, nerespectarea interdicțiilor sau restricțiilor de trafic, ignorarea semnificației culorii roșii a semaforului, conducerea unui vehicul cu înmatricularea suspendată, încălcarea regulilor de trecere la nivel cu calea ferată sau manifestarea unui comportament agresiv în trafic. Pe viitor, sistemele de monitorizare ar putea detecta și lipsa rovignietei, ceea ce va permite sancționarea automată a șoferilor care circulă fără achitarea taxei de drum.
- În acest moment, februarie 2025, sunt doar radare mobile sau sunt și fixe?
Într-o primă etapă, sistemul e-Sigur se bazează în principal pe radarele mobile (cinemometre laser TruCAM), montate pe trepied, care oferă flexibilitate în operare și permit relocarea rapidă în funcție de necesitățile de monitorizare, fiind ușor adaptabile la schimbările dinamice ale traficului.
- Dacă în acest moment sunt doar dispozitive mobile, vor exista în viitor și camere fixe? Unde vor fi acestea montate?
Autoritățile intenționează extinderea sistemului, prin instalarea de camere fixe în zone cu risc rutier ridicat, cum ar fi: drumuri naționale și autostrăzi, intersecții majore și puncte de control sau zone urbane critice, cu densitate mare de vehicule și potențial sporit de abateri repetate. Prioritare vor fi zonele în care se înregistrează frecvent accidente, numite în limbaj rutier „puncte negre”.
- Radarele acestea mobile vor fi la vedere sau vor fi “ascunse” cum se întâmplă prin țările din vestul Europei?
Radarele mobile pot fi transportate și amplasate în punctele de lucru cu ajutorul echipajelor de poliție inscripționate sau neinscripționate, care rămân în zonă pentru a putea interveni rapid și lua măsurile necesare în cazul producerii unor evenimente. Modul de acțiune este similar celorlalte poliții rutiere din Europa. De fapt, atâta timp cât respectă normele rutiere în vigoare, conducătorii de vehicule nu trebuie să preocupați de identificarea poziției radarelor. Din motive de siguranță, este bine ca atenția lor să fie îndreptată către zona drumului public și aparatura de bord, pentru a diminua riscul de accident și a respecta limitele legale de viteză.
- Te va mai opri polițistul după ce ai încălcat o regulă de circulație?
În urma detectării abaterii, Poliția nu mai procedează la oprirea pe loc a vehiculului care a încălcat legea, ci ulterior (de regulă a doua zi), identifică vehiculul și proprietarul acestuia folosind baza de date a Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări (fost DRPCIV) și trimite proprietarului vehiculului o notificare (prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire), care cuprinde despre abaterea săvârșită (dată, oră, loc, fapta comisă și vehiculul folosit).
Prin notificare, se stabilește obligația proprietarului sau deținătorului mandatat al unui vehicul să comunice, la solicitarea poliției rutiere, în termenul indicat în cuprinsul solicitării, datele de identificare ale persoanei care a condus vehiculul, prin completarea și returnarea unui formular tipizat.
- Aceste date se pot trimite doar prin Poștă?
În prezent, Poliția poate comunica solicitarea doar prin poștă (scrisoare recomandată cu confirmare de primire). Pe viitor, aceasta ar putea fi transmisă și electronic, prin e-mail, dacă proprietarul sau deținătorul mandatat al vehiculului a ales această opțiune.
- Când se consideră îndeplinită obligația comunicării?
Obligația se consideră îndeplinită dacă în termenul solicitat se comunică numele, prenumele, codul numeric personal, domiciliul sau reședința, numărul și seria actului de identitate ale persoanei căreia i-a încredințat vehiculul pentru a-l conduce pe drumurile publice ori, în cazul cetățenilor străini, al persoanelor fără cetățenie sau al cetățenilor români cu domiciliul în străinătate, și seria și numărul pașaportului ori ale altui document de trecere a frontierei de stat, data eliberării acestuia și statul emitent.
- De la ce dată se ia in calcul perioada în care sunt obligat să trimit informațiile?
Termenul prevăzut în notificare pentru transmiterea datelor solicitate este fixat de emitent și se calculează de la data comunicării, adică de la data ștampilei de primire a oficiului poștal de destinație, respectiv data recepționării mesajului electronic de notificare.
- Ce se întâmplă dacă nu trimiți datele șoferului care a condus mașina?
În cazul necomunicării datelor în termenul stabilit sau a comunicării de date inexacte ori incomplete, proprietarului sau deținătorului mandatat al unui vehicul i se va aplica sancțiunea contravențională maximă prevăzută pentru persoanele fizice, adică 9-20 puncte amendă.
- Cum se procedează în situația mașinilor care sunt înmatriculate în alte state? Dar când șoferii sunt străini ori au permisul de conducere emis în altă țară?
Când este depistată o abatere săvârșită cu un vehicul înmatriculat în altă țară, procedura se aplică în mod similar, datele colectate fiind transmise prin canale securizate către autoritățile competente din țara în care este înregistrat vehiculul, potrivit mecanismului de cooperare transfrontalieră prevăzut de Directiva (UE) 2015/413 privind schimbul de informații între statele membre referitor la încălcările normelor de circulație. Acest mecanism face ca Sistemul e-Sigur să fie eficient și în cazul vehiculelor înmatriculate în străinătate, respectiv al șoferilor străini sau cu permis eliberat de alte state.
- Mai poți plăti amenda în decurs de 15 zile, cu reducere de 50%, cum se întâmplă la o amendă sancționată pe loc?
Da, sancțiunile aplicate ca urmare a constatării prin Sistemul e-Sigur beneficiază de posibilitatea achitării a jumătate din minim în termen de 15 zile de la comunicarea procesului verbal.
- Ce se întâmplă dacă din diferite motive nu am putut lua la cunoștință de notificare și nu am răspuns acesteia?
Dacă notificarea conține erori sau din motive independente de voința sa, bine întemeiate și probate, proprietarul sau deținătorului mandatat al vehiculului nu a primit notificarea ori s-a aflat în imposibilitate reală, fortuită, de a răspunde, procesul verbal prin care a fost sancționat pentru necomunicarea datelor poate fi contestat în termen de 15 zile de la primire, la Judecătoria în a cărei rază teritorială s-a constatat fapta sau la Judecătoria în zona căreia domiciliază contravenientul.
Concluzionând, putem spune că Sistemul e-Sigur reprezintă un salt tehnologic major în eforturile de modernizare a siguranței rutiere în România. Prin monitorizarea continuă a traficului, identificarea timpurie a comportamentelor riscante și aplicarea automată a sancțiunilor, acest sistem asigură un mediu rutier mai sigur pentru toți participanții, contribuind la reducerea numărului și consecințelor accidentelor de circulație.
Consultant: TATUC Costin