Stiai ca… 2019-08-06T08:19:29+00:00

Depasirea este una dintre cele mai riscante manevre efectuate in trafic de conducatorii auto/moto, din cauza consecintelor foarte grave ale unui eventual impact frontal la viteze mari?

In cursul anului 2017, la nivel national, pe fondul nerespectarii regulilor privind efectuarea depasirii, s-au produs 359 de accidente grave soldate cu 117 persoane decedate si 410 raniti grav?

Manevra de depasire este frecvent intalnita in traficul autohton, avand in vedere ca peste 90% din reteua rutiera a tarii noastre are cate o singura banda de circulatie pe sens, iar drumurile nationale strabat numeroase localitati rurale, unde traficul de tranzit se suprapune celui local, in care se intalnesc numerose vehicule lente (biciclete, mopeduri, atelaje, etc.)?

Depasirea este o actiune complexa ce depinde de anumite conditii precum: viteza de deplasare si capacitatea de acceleratie a vehiculului, conditiile meteo si de drum, vizibilitate, dar mai ales de aptitudinile si experienta soferului?

Angajarea in efectuarea unei depasiri presupune un comportament responsabil si o judecata riguroasa in vederea analizarii rapide si corecte a conditiilor legale si de trafic, astfel incat aceasta sa se desfasoare in deplina siguranta?

La realizarea unei depasiri este foarte important sa nu va aflati sub actiunea vreunei restrictii privind aceasta manevra, sa aveti o buna vizibilitate, sa va asigurati temeinic ca din sens opus nu vine nimic si ca aveti suficient spatiu pentru a va retrage dupa ce ati terminat manevra de depasire si sa semnalizati corespunzator intentia de a depasi?

Potrivit legii, depasirea este manevra prin care un vehicul trece inaintea altui vehicul ori pe langa un obstacol, aflat pe acelasi sens de circulatie, prin schimbarea directiei de mers si iesirea de pe banda de circulatie sau din sirul de vehicule in care s-a aflat initial?

Nu constituie depasire, cazul in care un vehicul circula mai repede pe una dintre benzi decat vehiculele care circula pe alta banda in acelasi sens de circulatie, situatia fiind denumita devansare?

Depasirea se efectueaza numai pe partea stanga a vehiculului depasit, cu exceptia tramvaiului sau a vehiculului al carui conducator a semnalizat intentia si s-a incadrat corespunzator parasirii sensului de mers spre stanga, care se depasesc prin partea dreapta?

Tramvaiul aflat in mers poate fi depasit si pe partea stinga atunci cand drumul este cu sens unic sau cand intre sina din dreapta si marginea trotuarului nu exista spatiu suficient?

O depasire reusita si sigura necesita spatiu suficient pentru a accelera si patrunde pe sensul opus, a trece de masina din fata si a reveni apoi pe banda de circulatie fara a jena pe cel depasit?

Este foarte important sa informati partenerii de drum asupra intentiei dvs. de a intra in depasire, respectand intotdeauna algoritmul „asigurare, semnalizare, inceperea manevrei”?

Pentru a incepe manevra de depasire se pozitioneaza vehiculul mai aproape axul drumului si de vehiculul din fata, situatie in care trebuie sa fiti mai vigilenti intrucat creste riscul unei coliziuni fata –spate sau acrosaj lateral pe fondul nepastrarii distantei de siguranta in mers?

La depasirea unei biciclete, se recomanda ca distanta laterala sa fie de minimum 1,5 m?

Nu este permisa depasirea limitei legale de viteza in timpul efectuarii unei manevre de depasire, chiar daca se recomanda ca aceasta sa se realizeze intr-un timp cat mai scurt?

Niciodata nu ar trebui sa incercati sa depasiti doua sau mai multe masini dintr-o data, intrucat in asemenea situatii nu exista certitudinea ca veti avea loc pentru repliere iar manevra se poate finaliza in siguranta si fara a provoca riscuri sau neplaceri unui alt utilizator de drum?

Daca vehiculul din fata depaseste, nu este cert ca si dvs. puteti sa-l urmati in conditii de siguranta, motiv pentru care trebuie va sa faceti propria evaluare a situatiei, tinand cont de faptul ca ceea ce poate fi sigur pentru altul, poate fi un risc major pentru tine?

Revenirea pe banda de circulatie se poate efectua in siguranta numai atunci cand vedeti intreaga masina depasita in oglinda retrovizoare centrala (interioara)?

Din ratiuni de siguranta, exista obligatii legale si pentru cei care conduc vehicule care sunt depasite, constand in interdictia de a mari viteza si cerinta de a circula cat mai aproape de marginea din dreapta a parţii carosabile?

Se interzice depaşirea coloanelor oficiale?

Conducerea unui autovehicul pe drumurile publice este o activitate complexa, care presupune detinerea unui sistem integrat de cunostinte teoretice si practice, capacitati cognitive, deprinderi si atitudini, utilizate in vederea rezolvarii diverselor situatii intalnite in traficul rutier?

A avea un comportament responsabil in traficul rutier inseamna a actiona si a reactiona in anumite imprejurari sau situatii impuse de circulaţia pe drumurile publice, astfel incat deplasarea sa se efectueze in conditii de siguranta?

Un rol determinant in siguranţa traficului rutier il are comportamentul utilizatorilor drumurilor publice, intrucat peste 95% din cauzele accidentelor de circulaţie au la baza erori umane? (circa 3% fiind generate de infrastructura şi aproximativ 2% de cauze tehnice).

Erorile comise frecvent de participantii la trafic rezulta din: perceptia gresita a pericolului, decizia sau actiunea inadecvata in fata pericolului, evaluarea eronata a vitezelor si/sau distantelor ori din interpretarea gresita a intentiilor partenerilor de trafic?

In spatele comiterii abaterilor rutiere stau factori precum: deficiente de natura psihologica (dificultati privind concentrarea atenţiei si in sfera decizionala, slaba capacitate de anticipare, rezistenţa redusa la stres, instabilitate emotionala, impulsivitate şi agresivitate), suprasolicitare (graba, oboseala, multitasking, ambiţie exacerbata, indisciplina) sau influenta alcoolului ori a substantelor psihoactive?

Modul in care se comporta in trafic diferitele categorii de participanţi, depinde foarte mult de nivelul de educatie rutiera al acestora, fiind legat proportional de cunoaşterea normelor legale şi de conştientizarea riscului produs de nerespectarea acestora?

Comportamentul participantilor la traficul rutier poate fi influentat de atitudinea celorlalti parteneri de drum, care prin acţiunile sau inacţiunile lor pot determina o circulatie fluenta in conditii de siguranta sau, dimpotriva, risc de accidente, frustrare, tensiune, furie, sau chiar agresivitate?

In ultima perioada, comportamentul participantilor la traficul rutier este marcat de utilizarea frecventa a telefoanelor mobile si a social media, inmultirea comportamentelor agresive, tendinta de victimizare si de pasare a responsabilitatii catre partenerii de trafic?

Tinerii, persoanele care conduc masini puternice si soferii cu atestat profesional sunt categoriile de utilizatori ai drumului public cele mai tentate sa adopte comportamente riscante in trafic, pe fondul supraevaluarii aptitudinilor si capacitatilor proprii sau al autovehiculelor conduse?

Adesea, comportmentele riscante sunt motivate de perceptia eronata potrivit careia a gresi cu moderatie, spre exemplu a depasi limita legala de viteza cu doar 10 – 20 km/h, nu este periculos? In realitate, cresterea spatiului de oprire si consecintele mai grave in cazul unui eventual impact fac diferenta clara intre a circula corect si a gresi „putin”.

Responsabilizarea participantilor la trafic se poate realiza prin: particularizarea si imbunatatirea pregatirii in vederea obtinerii permisului de conducere, desfasurarea unor campanii de constientizare asupra riscului rutier, cursuri de conducere defensiva, precum si prin imbunatatirea mecanismului de impunere a normelor rutiere?

Un comportament rutier responsabil presupune respectarea stricta a normelor rutiere, aplicarea principiilor conduitei preventive, adoptarea unui stil de conducere defensiv si multa politete rutiera?

Desi iarna este considerat a fi anotimpul cu conditiile meteo-rutiere cele mai dificile, perioadele caniculare pot ridica la fel de multe probleme in trafic pe fondul caldurii excesive ce determina un stres suplimentar soferilor si autovehiculelor?

O calatorie lunga intr-o zi fierbinte poate fi epuizanta chiar si pentru soferii experimentati, intrucat canicula favorizeaza instalarea prematura a oboselii si o accentueaza in contextul deshidratarii si al efortului suplimentar impus de vizibilitatea afectata de stralucirea soarelui?

Pentru a face fata mai usor stresului termic se recomanda hidratarea corespunzatoare cu apa plata, sucuri de fructe si ceaiuri din plante, care nu ar trebui sa fie prea reci?

Pe vreme caniculara este bine sa evitati bauturile cu cofeina care s-ar putea sa va ajute sa va pastrati treaz dar, fiind si diuretice, pot determina pierderea mai rapida a apei din corp?

Va puteti proteja de caldura excesiva folosind o imbracaminte si o incaltaminte usoara si confortabila?

Tentatia de a conduce in papuci sau descult va expune unui risc ridicat de accident intrucat scade simtitor capacitatea soferului de a controla pedalele?

In perioadele cu soare stralucitor un parbriz curat si clar este esential pentru o buna vizibilitate, deoarece murdaria sau zgarieturile difuzeaza lumina puternica, amplificand fenomenul de orbire, chiar si in cazul folosirii parasolarelor sau ochelarilor de soare?

Atunci cand este soare puternic iar temperatura exterioara este de peste 35 ºC, poate dura doar 10 minute pentru ca interiorul unui automobil sa atinga 50 ºC sau mai mult, motiv pentru care pe canicula nu trebuie sa lasati niciodata copiii sau animalele de companie intr-o masina parcata, chiar si la umbra?

Temperaturile ridicate, coroborate cu stresul generat de timpul pierdut in ambuteiaje, determina schimbari in comportamentul unor soferi care devin mult mai usor nerabdatori si irascibili, uneori chiar agresivi, incalcand cu usurinta normele rutiere cu scopul de a ajunge mai repede la destinatie?

Pentru siguranta dvs. este recomandat sa va informati in prealabil asupra particularitatilor de trafic, sa etapizati traseele mai lungi, evitand aglomeratia si sa fiti bine odihniti inainte de a porni la un drum, urmand sa faceti pauze ori de cate ori va simtiti obositi?

La deplasarea in trafic urban, cu viteze sub 50 km/h, o buna ventilatie si racire a habitaclului se poate face prin simpla deschidere a geamurilor autovehiculului?

Pentru a fi eficienta si economica, folosirea sistemelor de aer conditionat este recomandata atunci cand se ruleaza la viteze de peste 50 km/h, cu geamurile inchise, regland temperatura din interiorul autovehiculului cu 5-7 ºC sub temperatura ambianta si fluxul de aer directionat spre parbriz si podea?

In perioadele fierbinti exista si alte riscuri asociate pentru trafic, cum ar fi aparitia neasteptata a ploilor torentiale, insotite uneori de vijelii sau de grindina, ce pot determina baltiri semnificative, ruperea crengilor copacilor sau inundarea rapida a carosabilului?

Autovehiculele sunt proiectate sa functioneze corect si in conditii caniculare, dar pot face acest lucru numai daca se acorda atentia necesara pregatirii si intretinerii corespunzatoare?

In perioadele toride, uleiul si lichidul de racire sunt esentiale pentru racirea motorului, iar tipul, starea, uzura si presiunea anvelopelor sunt importante pentru asigurarea aderentei si manevrabilitatii autovehiculului?

Inainte de a pleca la drum lung pe timp de vara, o scurta verificare tehnica va poate scuti de eventuale neplaceri cauzate de defectiuni tehnice care ar putea fi evitate respectand recomandarile specialistilor?

Functionarea in conditii de vreme calda supune elementele motorului si transmisiei unui puternic stres termic, motiv pentru care pe langa verificarea nivelului uleiului de motor si a lichidului de racire, se impune si verificarea lichidului de transmisie, lichidului de servodirectie si a lichidului de frana, precum si a curelelor si furtunurilor?

Temperaturile ridicate determina o solicitare suplimentara asupra bateriei de acumulatori care trebuie sa fie in parametrii pentru a putea sustine functionarea corecta a mai multor consumatori (sisteme auxiliare pentru ventilatie, climatizare, etc.)?

Cercetarile au aratat ca vremurile extreme – calde sau reci – pot avea un impact semnificativ asupra bateriilor masinilor electrice, context in care, in unele cazuri, intervalul de utilizare pentru o calatorie ar putea scadea cu pana la 40%?

Pentru asigurarea aderentei optime, in conditii de vreme calda, se recomanda folosirea unor anvelope de vara, nedeteriorate, care sa prezinte un grad de uzura sub 50%, chiar daca legea permite utilizarea acestora pana la o adancime minima a benzii de rulare de 1,6 mm in cazul autoturismelor?

Pe langa riscul uzurii neuniforme si a deteriorarii premature, presiunea inegala sau necorespunzatoare in anvelope creste sansele de pierdere a controlului asupra directiei, generand un risc sporit de accident?

Presiunea in anvelope trebuie ajustata in raport de sarcina (masurata atunci cand anvelopele sunt reci), motiv pentru care se recomanda cresterea presiunii in anvelope, conform indicatiilor producatorului, daca sunt transportati pasageri in plus sau bagaje grele?

Riscul de implicare in accidente rutiere ramane ridicat chiar si in situatia unui trafic aglomerat, singura particularitate fiind gravitatea mai mica a consecintelor, ca urmare a vitezei reduse?

Slalomul intre vehicule, prin schimbarea frecventa a benzilor de circulatie, in speranta gasirii unui culoar liber pentru deplasare mai rapida nu aduce beneficii reale dar creste considerabil riscul de implicare in accidente?

In traficul aglomerat, unde se ruleaza cu viteza redusa, multe accidente se produc pe fondul neatenției generate de consultarea mesajelor sau de urmarirea retelelor de socializare ori de navigarea pe internet?

Solutia pentru rulajul eficient in trafic aglomerat este deplasarea cu o viteza cat mai constanta, usor inferioara fluxului general, astfel incat sa se evite numeroasele opriri si porniri de pe loc care genereaza efectul de „val” si suprasolicita ambreiajul?

Circulatia in conditii de siguranta atunci cand traficul este aglomerat presupune cunoasterea si respectarea unor elemente de conduita preventiva privind:
– alegerea traseului optim, prin informare asupra particularitatilor drumului (eventuale restrictii sau lucrari) si a rutelor alternative, ascultand buletinele radio “info-trafic” sau folosind aplicatii informatice specializate;
– planificarea calatoriei, luand intotdeauna o anumita rezerva de timp si de combustibil, intrucat oricand pot interveni situatii neprevazute care sa duca la intarzieri si consum suplimentar;
– concentrarea atentiei asupra traficului, evitand tentatia folosirii dispozitivelor mobile de comunicatii pentru convorbiri sau navigare;
– pastrarea distantei, pentru a avea un spatiu suficient, necesar opririi in siguranta, vizibilitate si posibilitate de manevra in caz de nevoie, precum si pentru a evita efectul de “valuri” in trafic, generat de porniri si opriri succesive;
– prevenirea blocajelor, prin evitarea opririlor neregulamentare, blocarea centrului intersectiilor sau depasirea coloanelor aflate in asteptare;
– facilitarea fluentei, prin folosirea preponderenta a benzii intai, semnalizarea din timp a schimbarii directiei de mers si asigurarea temeinica inaintea executarii acestei manevre, incadrarea corespunzatoare in raport cu directia de deplasare in intersectii, fiind atenti la semafoare si cronometrele destinate temporizarii, ruland cu viteza de sincronizare si evitand “fortarea” intrarii in intersectii;
– pastrarea calmului, evitand enervarea inutila sau angrenarea in conflicte cu partenerii de drum indisciplinati;
– politetea rutiera, respectand pentru a fi respectat, fiind ingaduitori cu incepatorii, fara a miza pe forta sau gabaritul masinii.

Parasirea drumului aglomerat si luarea unei scurte pauze, intr-un loc sigur, este recomandata in cazul parcurgerii unor tronsoane congestionate lungi, intrucat oboseala care se acumuleaza in mod natural se suprapune anxietatii inerente unor asemenea conditii de trafic, afectand semnificativ capacitatea de a conduce?

Pentru a putea tracta in trafic o remorca sau semiremorca, conducatorul autovehiculului tragator trebuie sa posede permis de conducere corespunzator ansamblului de vehicule astfel format?

Posesorul unui permis de conducere categoria B poate conduce un ansamblu de vehicule:
– format dintr-un autovehicul tragator din categoria B şi o remorca a carei masa totala maxima autorizata nu depaşeşte 750 kg;
– a caror masa totala maxima autorizata nu depaşeşte 4.250 kg, format dintr-un autovehicul tragator din categoria B şi o remorca a carei masa totala maxima autorizata depaşeşte 750 kg?

Conducerea pe drumurile publice unui ansamblul de vehicule a caror masa totala maxima autorizata depaşeşte 4.250 kg, format dintr-un autovehicul tragator din categoria B şi o remorca sau semiremorca a carei masa totala maxima autorizata nu depaşeşte 3.500 kg, este permisa numai cu categoria BE?

Pentru a circula pe drumurile publice, remorcile se inmatriculeaza permanent sau temporar la autoritatea competenta in a carei raza teritoriala proprietarii isi au domiciliul, resedinta ori sediul?

Remorcile trebuie sa fie omologate de autoritatea competenta si se supun inspectiei tehnice periodice, in staţii autorizate, conform legislaţiei in vigoare?

Asigurarea de raspundere civila auto (RCA) pentru remorci si semiremorci este obligatorie, insa are acoperire doar in cazul in care accidentele s-au produs cand acestea nu erau atasate autovehiculelor care le tracteaza?

Potrivit legii, un autovehicul poate tracta pe drumul public o singura remorca, exceptand tractorul rutier care poate tracta doua remorci, precum şi autovehiculele amenajate pentru formarea unui autotren de transport persoane in localitaţile turistice?

Cuplarea unui vehicul cu o remorca, pentru formarea unui ansamblu de vehicule, se poate efectua numai daca:
– elementele care compun dispozitivul de cuplare sunt omologate şi compatibile;
– ansamblul de vehicule poate realiza raza minima de virare a autovehiculului tragator;
– dimensiunile ansamblului de vehicule nu depaşesc limitele prevazute de lege;
– elementele de cuplare ale echipamentelor de franare, de iluminare şi semnalizare luminoasa sunt compatibile;
– vehiculele care compun ansamblul nu se ating la trecerea peste denivelari, la efectuarea virajelor sau la schimbarea direcţiei de mers?

Alegerea vehiculelor ce compun ansamblul se va face astfel incat sa nu se tracteze mai mult de 75% din greutatea neincarcata a masinii tragatoare?

La remorcarea unei rulote este esential sa montati extensii pentru oglinzile retrovizoare laterale, astfel incat sa puteti vedea drumul din spatele dvs. pentru a va putea asigura corespunzator?

Anvelopele remorcilor trebuie sa aiba caracteristici constructive adecvate (sarcina, viteza, etc.) si trebuie sa aiba o presiune corecta in raport de incarcatura transportata?

Distribuirea corecta a greutatii este foarte importanta pentru siguranta, stabilitatea si controlul autovehiculului, atat rulota, cat si vehiculul tractor trebuind sa fie la acelasi nivel?

Toate amortizoarele de pe vehicululele ansamblului trebuie sa fie in stare buna de functionare pentru a preveni inclinarea sau instabilitatea in timpul remorcarii, fapt ce imbunatateste manevrabilitatea vehiculelor si sporeste durata de viata a pneurilor?

Orice remorca care cantareste peste 750 de kilograme, trebuie sa aiba un sistem propriu de franare?

Tractarea unei caravane pe sosea implica provocari suplimentare pentru sofer si este recomandata numai dupa acumularea unei anumite experiente in trafic si parcurgerea unor cursuri specifice?

Cu o remorca atasata, capacitatea de accelerare scade semnificativ, motiv pentru care, in cazul autovehiculelor cu transmisie manuala, este necesar un demaraj mai lung in fiecare treapta de viteza inainte de a trece intr-o treapta superioara?

Cand se conduce o caravana se recomanda pastrarea unei distante de siguranta suplimentare fata de cea folosita in mod obisnuit, intrucat franarea brusca la viteze ridicate poate dezechilibra ansamblul, creand situatii periculoase ce pot duce usor la pierderea controlului directiei sau rasturnare?

Lungimea suplimentara a ansamblului autovehicul – remorca presupune luarea unor viraje mai largi decat in mod uzual, astfel incat partea din spate a caravanei sa nu atinga coltul trotuarelor in intersectii?

Anticiparea evolutiei traficului, evitarea bruscarii comenzilor si asigurarea spatiului de manevra necesar reprezinta cheia conducerii line si sigure a unei caravane?

Viteza maxima admisa in afara localitaţilor pentru autovehiculele care tracteaza remorci sau semiremorci este cu 10 km/h mai mica decat viteza maxima admisa pentru categoria din care face parte autovehiculul tragator?

In timpul remorcarii nu se recomanda transportarea pasagerilor in rulote intrucat acestea nu sunt prevazute cu sistemele de siguranta pasive necesare, riscul de vatamare in caz de accident fiind major?

Reducerea perioadei de suspendare a exercitarii dreptului de a conduce autovehicule vizeaza bonificarea conducatorilor de vehicule care in mod uzual se conformeaza prevederilor legale privind circulatia pe drumurile publice, cu scopul de a incuraja astfel respectarea legii?

Masura este aplicabila pentru conducatorii auto al caror permis a fost retinut ca urmare a savarsirii unei contraventii care presupune suspendarea dreptului de a conduce pe o perioada de 60 sau 90 de zile?

Perioada de suspendare a dreptului de a conduce se reduce la 30 de zile, la cererea titularului, daca sunt indeplinite, cumulativ, urmatoarelele conditii (prevazute de art. 221 alin 1 din Regulamentul de aplicare al O.U.G. nr. 195/2002, privind circulatia pe drumurile publice):
– a fost declarat admis la testul de cunoastere a regulilor de circulatie;
– a obtinut permis de conducere cu cel putin un an inainte de savarsirea faptei;
– in ultimii 3 ani de la data savarsirii faptei pentru care se solicita reducerea suspendarii nu a beneficiat de o alta reducere a perioadei de suspendare;
– in ultimii 2 ani de la data constatarii faptei pentru care se solicita reducerea nu a mai avut suspendat dreptul de a conduce.

Solicitantul nu poate beneficia de reducerea perioadei de suspendare a exercitarii dreptului de a conduce, daca:
– perioada de suspendare a fost majorata, conform legii;
– a cumulat, din nou, 15 puncte de penalizare in urmatorele 12 luni de la data expirarii ultimei suspendari a exercitarii dreptului de a conduce;
– a fost implicat intr-un accident rutier din care au rezultat numai pagube materiale, in timp ce se afla sub influenta alcoolului iar fapta nu constituie infractiune (sub 0,40 mg/l alcool pur in aerul expirat);
– suspendarea permisului de conducere a fost dispusa ca urmare a nerespectarii regulilor privind trecerea la nivel cu calea ferata.

Verificarea cunoasterii regulilor de circulatie consta in completarea unui test-grila, ce contine 15 intrebari din legislatia rutiera, fiind declarata „promovata” persoana care a formulat raspunsul corect la cel putin 13 intrebari?

Verificarea cunoasterii regulilor de circulatie de catre solicitant se efectueaza de catre serviciul politiei rutiere care il are in evidenta, in perioada executarii sanctiunii contraventionale complementare a suspendarii exercitarii dreptului de a conduce, in zilele stabilite, saptamanal, la nivelul serviciului politiei rutiere?

Solicitarea reducerii perioadei de suspendare, se adreseaza dupa promovarea testului de cunoastere a regulilor de circulatie, prin depunerea urmatoarelor documente la politia care are in evidenta contravenientul:
– actul de identitate (original si copie);
– procesul – verbal de constatre a contraventiei (copie);
– chitanta de plata a amenzii (copie);
– dovada retinere a permisului de conducere, pe care este inscrisa mentiunea privind promovarea testului de verificare a cunoasterii regulilor de circulatie si punctajul obtinut (original si copie);
– cerere tip, al carui formular (anexa nr. 1) se poate descarca de pe website-ul Politiei romane, de la adresa https://www.politiaromana.ro/ro/utile/documente-eliberari-acte/modelele-de-cereri-privind-activitatea-politiei-rutiere.

Permisul de conducere emis de autoritatile romane, care a fost retinut in vederea suspendarii dreptului de a conduce, se trimite la politia care are in evidenta contravenientul, de unde poate fi ridicat la expirarea perioadei de suspendare stabilita/redusa, in baza actului de identitate si a dovezii de retinere (ambele in original)?

In trafic, autovehiculele de mare tonaj reprezinta o problema majora de siguranta rutiera din cauza dimensiunii, masei si incapacitatii de a opri sau de a schimba directia la fel de repede ca vehiculele mai mici, in caz de urgenta?

Anual, autovehiculele de mare tonaj sunt implicate in producerea a aproape 5% din accidentele mortale de circulatie, in majoritatea cazurilor vinovatia apartinand insa altor participanti la trafic?

Cea mai frecventa greseala comisa de conducatorii auto/moto este rulajul in unghiurile „moarte” ale autocamioanelor (imediat in spatele benei/semiremorcii, in dreptul usilor cabinei sau imediat in fata acesteia)?

Pentru a evita acrosajul involuntar de catre un autocamion este recomandat sa va mentineti in zona de vizibilitate?

Atunci cand calatoriti in spatele unui vehicul greu, daca nu vedeti oglinda acestuia, soferul nu va poate vedea?

In caz de accident, conducatorii autoturismelor care merg prea aproape de un vehicul de mare tonaj, mai ales la viteze ridicate, mor din cauza decopertarii acoperisului masinii, fiind striviti sub structura puternica a camioanelor?

Cel mai sigur mod de a depasi un camion este intr-o zona de aliniament, cu o buna vizibilitate asupra drumului si cat mai repede posibil, pastand o distanta laterala suficienta?

Obstacolele aparute brusc, vantul puternic sau balansul marfurilor insuficient asigurate sunt factori ce pot determina schimbarea traiectoriei camionului in mod neasteptat?

Majoritatea camioanelor trebuie sa faca o bucla larga pentru a vira, iar incercarea de „a te strecura” prin spatiul astfel creat poate sa provoace cu usurinta un accident?

Camioanele necesita o distanta de oprire mult mai mare decat autoturismele si nu pot face manevre evazive atat de repede, motiv pentru care soferii acestora, atunci cand sunt pusi in astfel de situatii critice, vor prefera ciocnirea din spate, decat iesirea in decor si rasturnarea ori acrosarea celor care circula pe alta banda sau impactul frontal cu autovehiculele de pe contrasens?

Luminile puternice ale fazei lungi (de drum), folosite cand se ruleaza in spatele camioanelor, se reflecta stralucitor in oglinzile mari ale acestora, producand celor care le conduc un efect temporar de orbire?

Pe vreme nefavorabila, este recomandat ca la apropierea de vehiculele grele sa utilizam din timp stergatoarele de parbriz la o treapta de viteza superioara, intrucat camioanele ridica adevarate perdele de apa si noroi care pot surpride prin afectarea puternica a vizibilitatii?

Autovehiculele mari de transport, aflate in miscare, creeaza turbulente ce pot face mai dificil controlul autoturismelor usoare si vehiculelor pe doua roti, in special pe drumurile alunecoase?

Semnalizarea din timp a intentiei efectuarii unor manevre in trafic da posibilitatea soferilor vehiculelor grele din apropiere sa anticipeze si sa reactioneze corect, in conditii de siguranta?

Vehiculele, indiferent de dimensiunea lor, au aceleasi drepturi in trafic? Nu incercati sa va „luptati” cu un camion pentru pozitia pe drum sau strada, generand conflicte cu urmari grave!

O manevra in trafic este o actiune legata de conducerea unui vehicul pentru executarea careia conducatorul auto trebuie sa fie foarte atent si precaut?

Manevrele realizate cel mai des de catre soferi sunt: schimbarea directiei de mers sau a benzilor de circulatie, depasirea, incadrarea in trafic, oprirea/parcarea, intoarcerea si mersul inapoi?

Cele mai riscante manevre sunt depasirea, efectuarea virajului la stanga si intoarcerea?

Pentru a nu perturba traficul si a nu pune in pericol siguranta circulatiei, efectuarea oricarei manevre trebuie precedata in mod obligatoriu de semnalizare din timp si asigurare temeinica?

Semnalizarea intentiei schimbarii directiei de mers sau a benzilor de circulatie se face prin punerea in functiune a luminilor indicatoare specifice cu cel putin 50 m in localitati si 100 m in afara localitatilor, inainte de efectuarea manevrelor?

Conducatorii vehiculelor cu doua roti, precum si ai celor cu tractiune animala ori a celor trase sau impinse cu mana sunt obligati sa semnalizeze intentia efectuarii manevrelor in trafic cu cel putin 25 m inainte de angajarea in acestea ?

Semnalizarea schimbarii directiei de mers trebuie sa inceapa anterior efectuarii manevrei si trebuie mentinuta pe intreaga durata a acesteia?

Asigurarea corespunzatoare inaintea efectuarii de manevre in trafic presupune privirea in oglinzile retrovizoare si orientarea laterala a privirii, astfel incat sa fie acoperite “unghiurile moarte“ ale oglinzilor?

Asigurarea in oglinzile retrovizoare se recomanda nu doar inaintea efectuarii unor manevre, ci si in timpul mersului, pentru observarea evolutiei traficului si anticiparea posibilitatilor de reactie in caz de nevoie?

Frecventa recomandata pentru efectuarea acestui tip de asigurare in trafic aglomerat este la fiecare 6-8 secunde?

Conducatorii vehiculelor care circula pe banda situata langa marginea partii carosabile trebuie sa acorde prioritate de trecere vehiculelor destinate transportului public de persoane atunci cand conducatorii acestora semnalizeaza reintrarea in trafic din statiile prevazute cu alveole?

Pe un drum public prevazut cu minimum 3 benzi pe sens, cand conducatorii a doua autovehicule circula in aceeasi directie, dar pe benzi diferite, si intentioneaza sa se inscrie pe banda libera dintre ei, cel care circula pe banda din dreapta este obligat sa permita celui care vine din stanga sa ocupe acea banda?

Schimbarea directiei de mers spre stanga, in cazul vehiculelor care intra intr-o intersectie circuland pe acelasi drum in aliniament, dar din sensuri opuse, se efectueaza prin stanga centrului intersectiei, fara intersectarea traiectoriei acestora?

Regula „fermoarului”, care permite intrepatrunderea fluxurilor de trafic in cazul in care doua benzi se ingusteaza intr-una, nu este o regula prevazuta de legislatia in vigoare ci un gest voluntar de politete rutiera?

Potrivit legii, pe drumul public cu mai multe benzi, conducatorii de autovehicule care circula pe o banda care se sfarseste, pentru a continua deplasarea pe banda din stanga trebuie sa permita trecerea vehiculelor care circula pe acea banda?

Atunci cand intentionati sa virati la stanga nu trebuie sa intoarceti niciodata rotile pe loc, in asteptarea eliminarii traficului care se apropie, pentru a evita proiectarea pe sensul opus si intrarea in coliziuni frontale in cazul in care sunteti lovit din spate de un sofer neatent?

Specialistii definesc conducerea agresiva ca fiind comportamentul inadecvat al unui conducator de vehicul care comite mai multe abateri de la normele rutiere, care prin natura sau caracterul repetabil pun in pericol grav siguranta circulatiei.

Cei mai predispusi la conducere agresiva sunt soferii stresati, obositi sau cu temperament emotional, intrucat pot suferi unele dereglari care reduc drastic siguranta acestora.

Cele mai frecvente forme de manifestare a conducerii agresive sunt: excesul de viteza, folosirea abuziva a claxonului sonor si/sau luminos, nepastrarea distantei in mers si rulajul la mica distanta, fortarea intrarii pe banda de circulatie (taierea caii), franarea brusca nejustificata, alternarea succesiva a benzilor de circulatie si efectuarea unor manevre bruste fara semnalizare prealabila.

Conducerea agresiva poate genera stari de pericol care in numeroase cazuri duc la accidente, multe dintre acestea soldate cu consecinte grave.

Desi la nivel national legislatia rutiera in vigoare nu defineste inca fapta de conducere agresiva, este reglementata insa sanctionarea contraventionala a majoritatii faptelor distincte care o compun, in raport de gravitatea acestora.

Te poti proteja de soferii agresivi: fiind politicos in trafic si tolerant cu cei care gresesc, luand toate masurile de siguranta, evitand contactul vizual si gesticularea.

Orice sofer interesat poate recunoaste si constientiza semnele inclinatiei sale spre agresivitate in trafic: accelereaza adesea, chiar daca nu se impune, forteaza trecerea chiar daca nu are prioritate, are tendinta de a se strecura continuu, nu semnalizeaza schimbarile de directie, nu pastreaza distanta in mers, claxoneaza si da flash-uri des, are senzatiaca el este un descurcaret iar ceilalti sunt fraieri.

Odata evaluate obiceiurile curente in trafic si constientizate propriile manifestari negative, trebuie invatate modalitatile de imbunatatire a comportamentului rutier. În acest context, este utila asumarea unui angajament personal pentru evitarea problemelor viitoare legate de conducere.

Diminuarea agresivitatii in trafic este posibila facand alegerile corecte cand sunteti la volan, prin aplicarea proverbului „Ce tie nu-ti place, altuia nu face!”. Concret, pastrandu-va calmul si conducand regulamentar, evitand sa va grabiti inutil sau sa fortati trecerea.

Comportamentul agresiv manifestat prin nepastrarea distantei in mers poate fi descurajat daca reactionati cu calm, fara a da curs provocarii si va repliati spre dreapta, catre marginea partii carosabile, pentru a facilita trecerea soferului nervos, incetinind pe tronsoanele in aliniament, dupa care mentineti viteza constanta.

Majoritatea faptelor prin care sunt incalcate normele rutiere constituie contraventii, pentru care legea prevede ca sanctiuni principale avertismentul si amenda.

Avertismentul consta in atentionarea verbala sau scrisa a contravenientului, insotita de recomandarea de a respecta dispozitiile legale.

Amenzile contraventionale la regimul circulatiei se stabilesc in cuantumul determinat de valoarea punctelor de amenda aplicate, un punct de amenda reprezentand valoric 10% din valoarea salariului minim brut pe economie, stabilit prin hotarare a Guvernului.

In raport de gravitatea faptelor savarsite si de pericolul social reprezentat, persoanelor fizice le sunt aplicabile sanctiuni din clasele I –IV (de la 2 la 20 puncte amenda), iar persoanelor juridice sanctiunile din clasa a V-a (de la 21 la 100 puncte amenda).

Pentru inlaturarea unor stari de pericol si preintampinarea savarsirii altor fapte interzise de lege, sanctiunea principala(avertismentul sau amenda) este insotita, dupa caz, de o sanctiune complementaracare se aplica prin acelasi proces-verbal de constatare.

Sanctiunile complementare sunt: aplicarea punctelor de penalizare, suspendarea dreptului de a conduce pe timp limitat(intre 30 si 90 de zile), confiscarea bunurilor destinate savarsirii contraventiilor ori folosite in acest scop, imobilizarea vehiculului si radierea din oficiu a inmatricularii sau inregistrarii, in cazul vehiculelor declarate fara stapan sau abandonate.

Sunt supuse confiscarii: mijloacele speciale de avertizare luminoase si sonore detinute, montate si folosite fara drept, dispozitivele care perturba functionarea mijloacelor tehnice de supraveghere a traficului si placutele cu numere de inmatriculare sau inregistrare neconforme standardelor in vigoare.

Imobilizarea unui vehicul se realizeaza in baza dispozitiei politistului rutier, prin scoaterea vehiculului in afara partii carosabile si punerea acestuia in imposibilitate de miscare, folosind pentru aceasta dispozitive tehnice sau mijloace de blocare.

Imobilizarea unui vehicul se dispune atunci cand conducatorul acestuia a savarsit o fapta de natura penala, a incalcat regulile referitoare la transportul marfurilor periculoase sau agabaritice, refuza sa se legitimeze, nu respecta timpii de conducere si de odihna prevazuţi de lege sau conduce un vehicul a carui stare tehnica pune inpericol grav siguranta circulatiei, deterioreaza drumul public sau afecteaza mediul.

Pe langa aplicarea sanctiunilor contraventionale, in cazurile prevazute de lege, se aplica si una dintre urmatoarele masuri tehnico-administrative: retinerea permisului de conducere si/sau certificatului de inmatriculare ori de inregistrare, dupa caz, a dovezii inlocuitoare a acestora, retragerea permisului de conducere daca titularul acestuia a fost declarat inapt medical, anularea permisului de conducere daca titularul acestuia a fost condamnat definitiv pentru infractiuni la regimul circulatiei sau care au avut ca rezultat uciderea sau vatamarea corporala a unei persoane in urma nerespectarii normelor rutiere, respectiv ridicarea vehiculelor stationate neregulamentar.

Mestesugarii taietori de piatra din Egiptul de jos au constituit un fond de intrajutorare, prin contributia tuturor pentru acoperirea pagubelor provocate de diverse nenorociri ce loveau membrii colectivitatii.

Prin anul 650 inainte de Hristos, in Grecia antica inteleptul legislator Solon a obligat societatile politice si mestesugaresti sa constituie un fond comun alimentat prin cotizatii lunare, destinat sa repare prejudiciile survenite in interiorul grupului. Este cea dintai asigurare obligatorie care se cunoaste.

In Babilon, Fenicia si in alte tari stravechi, membrii caravanelor se constituiau in asociatii, suportand in comun pagubele din jafuri si de alta natura suportate de unii dintre ei in timpul transportului.

In Roma antica s-a constituit o asociatie de inmormantare pe baza unui Regulament al Colegiului funerar din Lavinium care functiona pe baza unor cotizatii de inscriere si a unor plati periodice.

Membrii asociatiei aveau astfel asigurate, la deces un rug si un mormant.

Unele forme ale asigurarii de bunuri sunt cunoscute din oranduirea sclavagista, sub diferite forme. Astfel, pierderile care rezultau din aruncarea peste bord a incarcaturii pentru salvarea expeditiei aflata in pericol ( cauzat de naufragiu, furtuna, esuare, etc.) erau repartizate in mod proportional, fiind suportate de toti participantii la expeditie, pe principiul avariei comune. Aceste principii au fost cuprinse in legislatia maritima a insulei Rhodos din anul 916 inainte de Hristos si se mentin pana acum.

Primele forme de asigurare se intalnesc in Romania inainte de secolul al XIX-lea, respectiv un fel de intrajutorare reciproca a membrilor unei comune la decesul vitelor, denumita Hopsa. Astfel, an cazul accidentarii unei vite, aceasta era sacrificata iar carnea era impartita intre locuitorii din aceeasi comuna, fiecare platind o suma de bani pentru partea ce-i revenea.

In felul acesta proprietarul sinistrat isi acoperea paguba suferita.

Breslele din Transilvania, infiintate in secolul al XIV-lea au fost primele organizatii care au practicat o forma de asigurare pe principiul mutualitatii si intrajutorarii. Aceasta se referea la asigurari de viata si, potrivit clauzelor, fiecare membru era obligat sa plateasca o taxa de inscriere iar apoi cotizatii periodice. Sumele astfel stranse erau folosite pentru a suporta cheltuielile de inmormantare pentru membrii saraci ai breslei, precum si pentru plata de ajutoare pentru familia decedatului. In timp au luat fiinta si s-au dezvoltat asociatii pentru stingerea incendiilor care functionau cu aportul si in favoarea mai multor comune invecinate. Se mentionează, astfel, o Casa de incendii organizata la Brasov in anul 1744.

O institutie de asigurare pentru incendiu s-a creat si in Sibiu la initiativa magistraturii orasului in anul 1823, dar în anul 1864 cand statutul sau fusese definitivat numai jumatate din proprietarii de imobile si-au dat adeziunea pentru constituirea ei.

In secolele XIX şi XX o data cu dezvoltarea societatii si cu cresterea gradului de complexitate a activitatilor desfasurate a sporit si interesul oamenilor pentru actiunea de asigurare.

Prima organizatie de asigurare s-a constituit la Brasov in anul 1844 de catre Asociatia Meseriasilor sub denumirea Institutul National de Pensii din Brasov, avand caracter specific de asigurari de viata.

Conditiile istorice din Transilvania au permis ca sub influenta unor mari societati de asigurare ale timpului (Assicurazioni Generali si Riunioni Adriatica di Sicurta), populatia din aceasta parte a Romaniei sa cunoasca mai inainte decat cea din alte parti ale tarii, institutia de asigurare. In a doua jumatate a secolului al XIX-lea si in prima parte a secolului al XX-lea  s-a dezvoltat si sectorul asigurarilor, cu o serie de societati: Transilvania-1866, Dacia-1871, Romania-1873, Nationala- 1882, Generala-1887, Agricola-1906, Urania, Patria, Banca Generală de Asigurare-1911.

In anul 1881 prin fuzionarea societatilor Dacia si Romania a luat fiinta societatea Dacia-Romania care, in 1909, a preluat societatea Patria.

In anul 1887, in Braila, cercurile comerciale din Braila si Galati, impreuna cu Banca Marmorosch Blank, formeaza societatea de asigurari Generala, pentru asigurarea transporturilor maritime in special a celor de cereale.

După mutarea sediului la Bucuresti, Generala extinde operatiunile de asigurare in ramura asigurarilor de viata.

In anul 1930 in Romania isi desfasurau activitatea 44 societati de asigurare. In urma concurentei din piata, sase ani mai tarziu mai functionau doar 23.

Pentru ca un risc sa fie asigurabil, trebuie indeplineasca urmatoarele 3 conditii:

– Riscul trebuie sa poata fi definit si masurabil din punct de vedere financiar
Asigurarea ofera o compensatie financiara in cazul in care se materializeaza un risc sau ofera un beneficiu sau serviciu daca riscul respective se produce. Riscul trebuie asadar sa poata fi complet definit, pentru a inlatura orice disputa in cazul producerii daunei (si deci cand trebui facuta plata unei daune). Trebuie de asemenea sa se poata pune un pret pe costul pagubei, pentru a putea defini nivelul de compensatie necesar.
Pentru asigurarea auto impotriva furtului, de exemplu, determinarea momentului producerii evenimentului si care este nivelul compensatiei daunei se fac relative simplu. Pentru vatamari corporale suferite intr-un accident, deseori nivelul compensatiei este stabilit de instantele de judecata. Pentru asigurarile de viata, in care pierderile financiare sunt mai putin evidente, nivelul compensatiei este specificat in avans.

– Riscul trebuie sa fie intamplator si independent
Nu este posibila asigurarea unui eveniment care se va produce cu siguranta, deoarece acesta nu implica nici o incertitudine si deci nu are loc nici un transfer de risc. Producerea evenimentului asigurat trebuie sa fie imprevizibila si sa aiba loc absolut din intamplare, sau cel putin sa fie in afara controlului beneficiarului asigurarii, altfel se poate produce hazardul moral. Evenimentele definite, cum sunt daunele cauzate de uzura sau depreciere, precum si evenimentele produse voluntar si intentionat de asigurat, sau de cineva angajat de asigurat, nu pot fi de obicei asigurate. Asigurarile de viata functioneaza pe acelasi principiu deoarece, desi decesul este un eveniment sigur, momentul producerii acestuia este necunoscut.

– Asiguratul trebuie sa aiba un interes asigurabil
Trebuie sa existe o relatie clara intre asigurat si risc. De obicei, acest „interes asigurabil” este stabilit prin proprietate sau printr-o relatie directa. De exemplu, persoanele au interese asigurabile in propriile lor locuinte si vehicule, dar nu in cele ale vecinilor lor.

Fondul de Protectie a Victimelor Strazii (FPVS)  despagubeste pe cei prejudiciati in accidente rutiere cauzate de vehicule care nu au asigurare RCA sau care nu au fost identificate.

Daca accidentul a fost produs de un vehicul neasigurat RCA, FPVS garanteaza si plateste despagubiri atat pentru daune materiale, cat si pentru vatamari de persoane si decese.

Daca accidentul a fost provocat de un vehicul care a fugit de la locul fapteiFPVS garanteaza si plateste despagubiri numai pentru vatamari de persoane si decese.

Autovehiculele de astazi sunt dotate cu doua tipuri de sisteme de siguranta:

–      activa, care ajuta la imbunatatirea franarii si pastrarea manevrabilitatii in timpul efectuarii acestei manevre, la evitarea coliziunii, la controlul stabilitatii autovehiculului si pastrarea traiectoriei, astfel incat riscul de implicare in accidente sa fie diminuat drastic;

–      pasiva, care, in cazul producerii unui accident, protejeaza persoanele implicate cu scopul salvarii vietii si reducerii riscului de vatamare (centuri de siguranta, airbag-uri, tetiere, ranforsari si zone de deformare controlata ale caroseriilor).

Tehnologia ajuta, dar nu poate schimba legile fizicii. Peste 95% dintre accidentele rutiere au la baza erori ale comportamentului uman.

Factorii psihici are, in mod frecvent, se afla in spatele comiterii unor abateri de la normele rutiere sunt:

–      oboseala, suprasolicitarea sau deficiente ale atentiei;

–      slaba capacitate de anticipare si dificultatile in sfera decizionala;

–      rezistenta redusa la stres / acumularea frustarilor;

–      ambitia exacerbata, impulsivitea si agresivitatea;

–      indisciplina / instabilitatea;

–      vorbitul fara handsfree sau utilizarea aplicatiilor telefonului mobil in timpul condusului;

–      influenta alcoolului sau a substantelor psihoactive.

Asadar cel mai important sistem de siguranta al unui vehicul este soferul!

Atunci cand calatoresti des, o asigurare de calatorie valabila 365 de zile poate fi o alegere mai inteleapta.

Dupa aderarea Romaniei la UE, toate persoanele asigurate in sistemul public de sanatate pot solicita eliberarea cardului European de sanatate.  Cardul european de sanatate garanteaza acces doar la servicii medicale in unele unitati sanitare publice din statele UE. In schimb, o polita medicala de calatorie ofera acces si la clinici si spitale private. Iar cardul ofera acces doar la unele tratamente si proceduri, stabilite prin legislatia respectivei tari.

In urma atentatelor au rezultat 60.000 de dosare de dauna si s-au produs daune materiale de aproape 33 miliarde USD.

Costul atentatelor a ajuns la un maxim istoric in 2014 – 52 miliarde dolari, a calculat  Institute of Economics and Peace (IEP)

Impactul economic global al terorismului a ajuns la 89,6 miliarde de dolari in 2015, iar costurile rezultate din acte de terorism au crescut de peste 11 ori in ultimii 15 ani, a calculate Institute of Economics and Peace (IEP)