Conducerea autovehiculelor a devenit o necesitate stringenta a zilelor noastre, aceasta aptitudine fiind deja un element obligatoriu pentru C.V.-ul oricarui aspirant la o cariera de succes. Este un motiv in plus pentru ca, odata ajunsi in preajma majoratului, numerosi tineri sa-si doreasca obtinerea permisului de conducere auto.
Cu nerabdare si entuziasm, aspirantii cauta sa-si indeplineasca visul, fireste, daca se poate intr-un timp cat mai scurt si cu un efort cat mai mic. De multe ori, in cautarea unei solutii cat mai avantajoase se pierde din vedere un aspect esential, responsabilitatea care trebuie sa guverneze actul obtinerii si exercitarii dreptului de a conduce autovehicule pe drumurile publice.
Altfel spus, nu obtinerea facila a mult ravnitului „card roz”, cu orice pret sau prin orice mijloace, trebuie sa fie obiectivul. Un document astfel procurat, facand rabat de la continutul si calitatea pregatirii, se poate transforma oricand intr-un pasaport catre moarte pentru detinator sau, si mai grav, pentru rude, prieteni sau necunoscuti care nu au nicio vina. Foarte grav daca ne gandim ca in trafic putem fi oricand victimele unui asemenea individ…
In aceste conditii, indiscutabil, in centrul atentiei trebuie sa se afle acumularea cunostintelor si formarea abilitatilor necesare stapanirii corecte si sigure a hergheliilor de cai putere ai automobilelor moderne. Este singura abordare care garanteaza bucuria de a parcurge multe mii de kilometrii fara probleme.
Practic, avem varsta si dorinta, dar cum procedam? Prima problema: sa urmez cursurile unei scoli de soferi sau sa ma pregatesc cu un instructor independent…
Indiferent ce varianta veti alege, trebuie sa stiti ca, in ambele cazuri, va trebui sa urmati cursul teoretic, in cadrul unei scoli autorizate, sub indrumarea unui profesor. Teoria cumuleaza 24 de ore (legislatie rutiera – 16 ore, conducere preventiva si ecologica – 4 ore, prim ajutor – 2 ore, respectiv cunoasterea si intretinerea autovehiculelor – 2 ore).
Instruirea practica poate fi efectuata insa cu un instructor auto independent sau cu un instructor din cadrul unei scoli de soferi. De fapt, si unii si altii au o relatie stransa cu scolile, independentii fiind colaboratori (pentru elevii carora scoala efectueaza cursul teoretic), ceilalti fiind angajati ai scolii (care, in acest caz, ofera cursantilor servicii complete – teorie si practica). In ambele cazuri, programa prevede efectuarea unui numar minim de ore de instruire practica (spre exemplu, 30 de ore pentru obtinerea permisului categoria B).
Ce sa aleg, scoala sau instructor independent? Ipotetic vorbind, ambele variante ar trebui sa ofere aceleasi servicii, la un nivel calitativ similar, motiv pentru care alegerea nu ar trebui sa fie grea. Totusi, ar fi bine sa va alocati ceva timp pentru verificarea atenta a ofertelor prestatorilor de servicii in domeniu, pentru ca uneori reclama este inselatoare.
Teoria trebuie parcursa anterior inceperii instruirii practice pentru a putea fixa corect notiunile invatate dar si pentru a recunoste usor si respecta semnificatia semnalizarii rutiere. Din pacate, in realitate nu se intampla intotdeauna asa. Exista inca instructori toleranti cu elevii grabiti sa conduca fara a detine fundamentul teoretic, practicand conducerea „la hectar”, din care cursantul nu se alege decat cu exercitiul coordonarii miscarilor.
Teoria nu se invata din chestionare! Sunt frecvente cazurile in care elevii foarte „ocupati” trateaza cu usurinta pregatirea teoretica, trecand rar sau aproape deloc pe la cursuri, pe principiul ca „am timp sa invat”. De fapt, acestia lasa totul pentru ultimul moment cand, panicati de putinul timp ramas pana la examen, se concentreaza pe rezolvarea mecanica de chestionare in sistem on-line, intr-o abordare superficiala. Participarea la cursuri insa, asigura intelegerea mecanismelor reglementarii traficului rutier si logica efectuarii corecte a unor manevre complexe precum depasirea, spre exemplu, la care autodidactii studiaza cu precadere cazurile de interzicere.
Autor: Consultant Costin TATUC