Copiii iau contact prima dată cu traficul rutier în calitate de pasageri. Este important ca, în timpul transportului în autovehicule, copiii să fie asigurați în mod obligatoriu în dispozitivele de retenție adecvate.
Preocuparea pentru siguranța micilor pasageri există de foarte mulți ani. Primele scaune auto pentru copii au fost create la finele anilor ’30 în Statele Unite ale Americii, pentru a le oferi părinților aflați la volan posibilitatea de a-i vedea mai bine pe copiii aflați pe bancheta din spate. Ulterior, în anii ’60, aceste dispozitive au căpătat și rol de siguranță, pentru a imobiliza copilul. Tehnologia și materialele folosite au evoluat, dar principiile sunt aceleași. Spre exemplu, soluția dezvoltată de Volvo in 1964 de a orienta scaunul auto cu spatele la direcția de mers este folosită și în prezent.
Pentru a avea certitudinea că micuțul dvs. este transportat întotdeauna în siguranță, folosiți un scaun omologat în conformitate cu cerințele din Uniunea Europeana – ECE R44.04, specific pentru scaunele clasificate în funcție de greutatea copilului (in kg), respectiv ECE R129 (i-Size), în cazul scaunelor auto clasificate în funcție de înălțimea copilului (în cm).
Standardul I-Size a fost introdus în anul 2013 pentru a crește siguranța copilului transportat în autovehicul. Acest standard are ca scop reducerea riscului de instalare și utilizare incorectă, creșterea compatibilității cu o gamă cât mai largă de vehicule (prin intermediul sistemului de fixare Isofix), promovarea transportării copiilor cu spatele la sensul de mers cel puțin până la vârsta de 18 luni si îmbunătățirea protecției la impact lateral.
Sistemul de fixare ISOFIX destinat scaunelor auto pentru copii include 2 conectori amplasați în spatele scaunului care se prind de doua cleme metalice sudate direct de caroseria mașinii. Acestea sunt amplasate în locul unde se intersectează spătarul cu pernele de la banchetă, fiind acoperite cu niște căpăcele din plastic cu inscripția ISOFIX. Apăsând conectorii de la scaun pe cele două cleme metalice, scaunul va rămâne fixat, practic, direct de caroseria mașinii, asigurând astfel o montare facilă, sigură și corectă spre deosebire de cazul fixării clasice a scaunelor pentru copii, numai în centuri, unde instalarea este anevoioasa și adesea incorecta (in peste 50% din cazuri).
Atunci când aleg un scaun auto pentru copii, indiferent de varianta pentru care optează, părinții trebuie să țină cont de faptul că acesta trebuie sa fie compatibil cu vârsta / înălțimea și greutatea copilului, respectiv cu tipul autovehiculului în care urmează să fie instalat. Totodată, este important să fie omologat și trecut printr-un test de impact (ADAC, OAMTC, NTHTS, PLus, Which), pentru a fi siguri ca acesta va funcționa adecvat ca sistem de protecție în cazul unui impact.
Atenție la scaunele auto considerate universale sau semi-universale, pentru că in practică nici acestea nu se potrivesc în absolut orice autoturism, chiar dacă lista de compatibilitate cu diverse mărci și modele de autovehicule este amplă. În realitate, singurul mod de a verifica eficient compatibilitatea scaun – autoturism este o verificare fizică înainte de achiziția scaunului auto.
În cazul în care se optează pentru achiziția unui scaun second-hand trebuie sa va asigurați ca acesta îndeplinește cumulativ condițiile mai sus menționate, nu are o vechime mai mare de 5 ani de la data fabricației și nu a fost implicat într-un accident rutier (chiar și minor). Foarte important în asemenea situații este inspecția amănunțita a fiecărei componente, în vederea depistării defectelor (crăpături, îndoituri, uzuri excesive ale centurilor, închizători defecte, etc.).
Odată achiziționat dispozitivul de retenție adecvat, trebuie să parcurgeți în mod obligatoriu câteva etape pentru a fi siguri ca micuțul dumneavoastră va beneficia de protecție eficientă în eventualitatea unui accident rutier:
- Citiți cu atenție manualul cu instrucțiuni chiar dacă instalarea și întreținerea par simple și ușor de intuit – veți afla lucruri importante pe care altfel, cu siguranță, le veți scăpa din vedere (spre exemplu, importanța respectării unghiurilor de ajustare privind inclinarea scaunului, care în caz de impact diminuează riscul de basculare bruscă în față a capului copilului);
- Montați scaunul corect, asigurând fixarea corespunzătoare a acestuia si nu uitați sa dezactivați airbag-ul pasagerului din dreapta față înainte de a monta scaunul pentru copil – totodată, nu uitați că pentru protejarea eficientă a capului și a gâtului, copiii cu vârste până la 2-4 ani trebuie să stea obligatoriu într-un scaun auto orientat către spatele mașinii, opus sensului de mers, deoarece gâtul lor este prea firav pentru a susține capul în eventualitatea unui impact;
- Îmbrăcați copilul lejer, pentru ca eficiența centurilor poate fi diminuată de hainele groase – dacă este frig. Ulterior fixării în scaun se poate asigura confortul termic folosind o pătură sau pled;
- Verificați poziția și tensiunea centurilor – chingile nu au voie să fie răsucite și trebuie strânse astfel încât să permită introducerea unui deget între corp și centură;
- Securizați obiectele din mașină – chiar si cele de dimensiuni mici, precum o banala sticlă cu apa de 0,5 l. Acestea pot deveni adevărate proiectile, cu potențial vătămător, în caz de accident.
Deși suntem tentați să credem că scaunul auto pentru copii este un moft, în realitate este singurul dispozitiv capabil să ofere siguranță în cazul unui accident. De exemplu, forța de impact pe care o resimte corpul unui copil de 10 kg la un accident produs la o viteza de 50 km/ora este de 300 kg forță, astfel că el nu poate fi protejat daca este ținut în brațe, oricât de puternici si de pregătiți ar fi cei care se află pe bancheta din spate.
Conștiința și dragostea de părinte, dar și legea ne obliga sa ne protejăm copiii în timpul transportului rutier, prin folosirea dispozitivelor de retenție adecvate, pentru ca siguranța acestora este primordială.
Parteneri de proiect
LA | KFV (Consiliul austriac de siguranță rutieră) | www.kfv.at |
---|---|---|
LA | VVO (Asociația Austriană de Asigurări) | www.vvo.at |
BG | SARS (Agenția de Stat Bulgară pentru Siguranță Rutieră) | www.sars.gov.bg |
BG | ABI (Asociația Asigurătorilor Bulgari) | www.abz.bg |
HU | HUO (Biroul de asigurări din Croația) | https://huo.hr |
HU | MABISZ (Asociația Companiilor de Asigurări din Ungaria) | www.mabisz.hu |
HU | KTI (Institutul de Științe ale Transporturilor) | www.kti.hu |
PL | PIU (Camera de Asigurări din Polonia) | https://piu.org.pl |
PL | KRBRD (Consiliul Național pentru Siguranță Rutieră) | http://www.nationalroadsafetycouncil.org.jm/ |
RO | UNSAR (Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România) | www.unsar.ro |
SLO | STSA (Agenția Slovenă pentru Siguranța Traficului) | www.avp-rs.si |
SLO | SIA (Asociația Slovenă de Asigurări) | www.zav-zdruzenje.si |